Vasemmistoliiton kansanedustaja ja intohimoinen pyöräilijä Timo Furuholm on huolissaan pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden turvallisuudesta ohitustilanteissa. Hän jätti eilen torstaina eduskunnassa lakialoitteen puolentoista metrin vähimmäisohitusetäisyyden säätämiseksi tilanteisiin, joissa moottoriajoneuvo ohittaa kevyen liikenteen liikkujan.
– Pyöräilijän tai jalankulkijan henki ei saa riippua autoilijan kiireestä. Kaikilla liikenteessä liikkuvilla – pienillä, isommilla ja ikääntyneilläkin – on oltava oikeus liikkua turvallisesti, Furuholm sanoo.
Laki selkeyttäisi
”Lakisääteinen ohitusetäisyys parantaa liikennekulttuuria.”
Liikenneturvan vuoden 2023 kyselyn mukaan moni kuljettaja ohittaa pyöräilijän hidastamatta tai liian läheltä – usein myös uskoen, että tilanne on turvallinen.
– Lakisääteinen ohitusetäisyys selkeyttäisi liikenteen yhteisiä pelisääntöjä, mistä aivan kaikki osapuolet hyötyvät turvallisuuden lisääntyessä, Furuholm sanoo.
Suomi on sitoutunut liikenneturvallisuuden nollavisioon, jonka tavoite vuoteen 2050 mennessä on, ettei kenenkään tarvitsisi kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Furuholmin mukaan vähimmäisohitusetäisyyden lisääminen tieliikennelakiin edistäisi nollavisiota.
Ei heikennä liikenteen sujuvuutta
Ohittamissääntö ei ole uusi keksintö. Furuholmin esittämän kaltainen sääntely on käytössä useissa Euroopan maissa ja myös paikoin Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Furuholm painottaa sitä, että kansainvälisten kokemusten mukaan laissa säädetty vähimmäisohitusetäisyys toimii tehokkaasti ilman, että se heikentää liikenteen sujuvuutta.
– Lakisääteinen ohitusetäisyys parantaa liikennekulttuuria, lisää kävelyn ja pyöräilyn houkuttelevuutta ja vastaa myös ilmasto- ja terveyspoliittisiin tavoitteisiin. Se on yksinkertainen keino tehdä liikenteestä turvallisempaa kaikille, Furuholm sanoo.