Vasemmistoliiton kansanedustaja Pia Lohikoski on huolissaan ammatillisen koulutuksen lähiopetuksen riittävästä määrästä.
– Ammatillinen koulutus on taas kerran keskellä mullistuksia, kun hallitus leikkaa roimasti rahoituksesta, hän sanoo.
– Olen huolissani siitä, miten tämä vaikuttaa jo valmiiksi riittämättömään lähiopetuksen määrään. Ei voi mennä niin, että jopa oppivelvollisilla on toistuvasti muutaman tunnin koulupäiviä.
”Ammatillinen koulutus on taas kerran keskellä mullistuksia.”
Lohikoski jätti asiasta kirjallisen kysymyksen pääministeri Petteri Orpon (kok.) johtamalle oikeistohallitukselle, joka on leikkaamassa ammatillisen koulutuksen rahoja 120 miljoonalla eurolla ensi vuodeksi.
Yhdenvertaisuuskysymys
Lohikoski muistuttaa siitä, että ammatillisen koulutuksen lähiopetuksen määrä on vahvasti myös toisen asteen koulutuksen yhdenvertaisuuskysymys.
– Varsinkin oppivelvollisten kohdalla on painotettava sitä, että lähiopetuksen riittävä määrä ei voi olla riippuvaista siitä, opiskeleeko nuori ammatillisessa koulutuksessa vai lukiokoulutuksessa tai missä oppilaitoksessa tai millä paikkakunnalla nuori opiskelee, hän painottaa.
Lähiopetus vähentynyt entisestään
Sakki ry:n tuottaman Amisbarometrin mukaan lähituntien määrä on vähentynyt. Vuonna 2015 lähiopetusta oli vähemmän kuin 21 tuntia viikossa 38 prosentilla opiskelijoista, ja tänä vuonna jo 49 prosenttia. Lohikoski huomauttaa, että 21 tuntia viikossa tarkoittaa vain vajaata kolmea normaalia työpäivää.
Myös Opetusalan ammattiliiton OAJ:n jäsenkyselyssä nousee esiin, että lähiopetuksen lisääminen on opetushenkilöstön mielestä tärkeimpiä edistettäviä asioita koulutuspolitiikassa.
– Tavoitteena on saada nuoresta ikäluokasta 50 prosenttia korkeakoulutetuiksi. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi meidän on panostettava nimenomaan ammatilliseen koulutukseen, jotta yhä useampi siirtyy sieltä korkeakouluihin, Lohikoski arvioi.
– Tämä tarkoittaa myös panostuksia ammatillisen koulutuksen lähiopetuksen riittävään määrään, oppimisen tukeen sekä eheisiin koulupäiviin.
120 miljoonan euron leikkaukset
Lohikoski kysyy hallitukselta, miten hallitus on arvioinut 120 miljoonan euron leikkaustensa vaikutukset ammatillisen koulutuksen lähiopetuksen määrään ja oppimisen tukeen. Hän tiedustelee lisäksi, miten ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen oppilaiden yhdenvertaisuus taataan lähiopetuksen määrässä ja minkälaisia toimia tarvitaan, jotta riittävä lähiopetuksen määrä voidaan nykyistä paremmin turvata ammatillisessa koulutuksessa koko Suomessa.