Vasemmistoliiton kansanedustaja Pia Lohikoski muistuttaa siitä, että pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallituksen kaavailemat ammatillisen koulutuksen leikkaukset kohdistuvat myös lapsiin.
– Hallituksen väitteet siitä, että leikkaukset eivät kohdistu juuri peruskoulunsa päättäneisiin, ovat täyttä puppua. Opetushenkilöstön vähentäminen, koulutuksen keskittäminen ja riski siitä, että koulutusalatkin vähenevät, osuvat tietenkin myös alle 18-vuotiaisiin, Lohikoski sanoo tiedotteessaan.
Lohikoski haluaa painottaa asiaa parhaillaan vietettävänä lapsen oikeuksien päivänä. Viikon teemana on tänä vuonna lapsen oikeus oppimiseen.
– Hallituksen väitteet siitä, että leikkaukset eivät kohdistu juuri peruskoulunsa päättäneisiin, ovat täyttä puppua.
– Lapsen oikeus oppimiseen vaarassa hallituksen leikkausten vuoksi, hän sanoo.
Leikkaukset nakertavat oikeuksia
Oppimisen tuen uudistaminen sekä peruskoulussa että toisella asteella on Lohikosken mukaan yksi tämän hetken tärkeimpiä koulutuspoliittisia kysymyksiä. Nämä uudistukset ovat nyt eduskunnan käsittelyssä ja sivistysvaliokunnan työpöydällä. Lohikoski on eduskunnan sivistysvaliokunnan jäsen.
– On hyvä, että oppimisen tuessa siirrytään painottamaan varhaista ja oikea-aikaista tukea. Oppimisen tuen uudistamiselle tarvitaan riittävät resurssit, jotka varmasti kohdentuvat juuri oppimisen tukeen. Lisäksi on varmistettava tuen jatkumo, kun siirrytään koulutusasteelta toiselle, hän sanoo.
Lohikoski kantaa huolta siitä, miten nämä tärkeät uudistukset onnistuvat, kun hallitus toisella kädellä leikkaa ammatillisesta koulutuksesta ja opettajien täydennyskoulutuksesta kaikilla koulutusasteilla.
– Myös aikuiskoulutustuen lakkauttaminen on iso virhe oppimisen tuen vahvistamisen ja lapsen oikeuksien kannalta. Aikuiskoulutustuen turvin monilla opettajilla oli taloudellisesti mahdollista opiskella erityisopettajiksi, joista on pulaa. Nyt tätä mahdollisuutta ei enää ole.
Oppilashuoltoa vahvistettava
Lohikoski muistuttaa myös siitä, että puhuttaessa lapsen oikeudesta oppimiseen on katsottava koko lapsen elämää kokonaisuutena. Hän painottaa myös sitä, että kun lapsi voi hyvin, hän voi paremmin keskittyä oppimiseen.
Lohikoski nostaakin esiin myös oppilas- ja opiskelijahuollon vahvistamisen.
– Oppimisongelmien lisäksi lapsen oppimista voivat vaikeuttaa monenlaiset muutkin asiat, kuten perheen ongelmat tai hankaluudet kaverisuhteissa. On hienoa, että Li Anderssonin opetusministerikaudella saatiin koulupsykologeille ja -kuraattoreille sitovat mitoitukset, hän sanoo.