Vihreiden kansanedustaja Tiina Elo ja Vasemmistoliiton kansanedustaja Veronika Honkasalo vaativat kuljetusalalle kannustimia investoimaan vähäpäästöiseen kalustoon ja teknologiaan.
Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunta antoi tänään torstaina lausunnon hallituksen esityksestä, joka koskee polttoainejakelun päästökaupan soveltamisalan laajentamista.
Vähäpäästöisiä investointeja
”On myös kuljetusalan etu, että siirtymä puhtaisiin käyttövoiman tapahtuu mahdollisimman nopeasti.”
Elo ja Honkasalo jättivät eriävän mielipiteen lausuntoon, koska hallituspuolueet eivät olleet siinä valmiita hyväksymään mainintaa siitä, että hallituksen päättämään ammattidieseljärjestelmään tulisi mahdollisuuksien mukaan sisällyttää mekanismeja, jotka kannustavat kuljetusalaa investoimaan vähäpäästöiseen kalustoon ja teknologiaan.
Ammattidieseljärjestelmä tarkoittaa, että EU:n energiaverodirektiivin mukaisesti kuorma- ja linja-autoissa käytettävää dieseliä verotetaan muissa ajoneuvoissa käytettävää kevyemmin. Kuljetusyritykset saisivat tankkaamansa dieselin polttoaineverosta palautusta.
– Ammattidiesel on käytännössä uusi tuki fossiilisille polttoaineille, Elo ja Honkasalo arvioivat yhteisessä tiedotteessaan.
– Se on myös osa ongelmaa, jossa päästökaupan tuloja ei riittävällä tavalla käytetä kompensoimaan aiheutuneita haittoja pienituloisille ja ehkäisemään liikenneköyhyyttä.
Kuljetusalan etu
Kansanedustajakaksikko toteaa, että mikäli ammattidiesel otetaan käyttöön, tulisi järjestelmään mahdollisuuksien mukaan sisällyttää mekanismeja, jotka kannustavat kuljetusalaa investoimaan vähäpäästöiseen kalustoon ja teknologiaan.
– On käsittämätöntä, että hallituspuolueille tämä ei käynyt, he ihmettelevät.
– On myös kuljetusalan etu, että siirtymä puhtaisiin käyttövoiman tapahtuu mahdollisimman nopeasti. Tämä säästää myös julkisia menoja pidemmällä aikavälillä.
Perusteltua kompensointia
Päästökauppadirektiivi mahdollistaa päästökauppatulojen käytön kompensointeihin sellaisille aloille, jotka tulevat mukaan soveltamisalaan kansallisella päätöksellä.
– Tämä kompensointi on kustannusten kohtuuttomasti noustessa perusteltua, mutta tulee toteuttaa niin, että se tukee fossiilisista polttoaineista irtautumista ja näin ollen vähentää tuen tarvetta jatkossa, Elo ja Honkasalo linjaavat.
He muistuttavat päästökaupan toimivuuden kannalta olevan tärkeää, että hyvitysmekanismit rakennetaan tavalla, joka nopeuttaa pääsemistä vähäpäästöisiin ratkaisuihin.
– Väärin suunnitellut kompensaatiomekanismit voivat päinvastoin hidastaa kehitystä fossiilisista polttoaineista irtautumiseksi, he toteavat.