YK:n lapsen oikeuksien komitea on ilmaissut huolensa viime vuonna sateenkaarinuorten kiusaamisen yleisyydestä Suomessa. EU:n perusoikeusviraston tuoreimmassa tutkimuksessa yli puolet vastanneista suomalaisista sateenkaarinuorista oli kokenut toisten oppilaiden tekemää kiusaamista.
Vuosien 2019-23 Kouluterveyskyselyn mukaan 8–9-luokkalaisista sukupuolivähemmistönuorista 22 prosenttia ja seksuaalivähemmistöistä 16 prosenttia oli koulukiusattuna vähintään kerran viikossa. Lisäksi sateenkaarinuorilla on koulu-uupumusta kaksinkertaisesti enemmistönuoriin verrattuna.
Kansalaisjärjestö Seta vetoaakin opetusministeri Anders Adlercreutziin (rkp), jotta tämä ryhtyisi toimiin sateenkaarinuorten kasvurauhan ja kouluturvallisuuden toteutumiseksi oppilaitoksissa.
Kiusaaminen valitettavan yleistä
Setasta muistutetaan, että koulu on jokaisen lapsen ja nuoren elämän keskeinen osa ja koululla on myös tärkeä rooli kasvurauhan takaamisessa. Järjestön mukaan liian montaa sateenkaarilasta ja -nuorta ahdistaa ja pelottaa olla koulussa.
– Koulussa toisten oppilaiden kiusaamaksi tuleminen on valitettavan yleistä sateenkaarinuorille, sanoo Setan pääsihteeri Kerttu Tarjamo.
EU:n perusoikeusviraston tänä vuonna julkaistussa kyselyssä yli puolet vastanneista suomalaisista sateenkaarinuorista oli kokenut toisten oppilaiden tekemää kiusaamista.
– Kiusaamisen taustalla on usein sukupuoli-identiteettiä, sukupuolen ilmaisua ja seksuaalista suuntautumista koskevia normeja ja ennakkoluuloja, Tarjamo kertoo.
Perusopetukseen on myös kuulunut sateenkaaritiedon antaminen osana opetusta jo vuodesta 2016. Setasta kuitenkin kerrotaan, että tieto ei tavoita kaikkia oppilaita kaikkialla Suomessa yhdenvertaisesti.
Euroopan unionin perusoikeusviraston kyselyn mukaan 14–17-vuotiaista vastaajista 12 prosenttia ei ollut saanut lainkaan tietoa sateenkaariteemoista koulussa. Opettajien kyky vastata velvollisuudestaan edellyttää osaamista sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuudesta. Tämä on taattava opettajien perus- ja täydennyskoulutuksessa, Seta vaatii.