Vasemmistoliiton pirkanmaalainen kansanedustaja Anna Kontula arvioi, että terveydenhuollossa yleistyvien takaisinsoittopalveluiden käyttöön liittyy haasteita, jotka uhkaavat terveyspalveluiden saavutettavuutta.
Kontula huomauttaa siitä, että takaisinsoittopalvelun käyttö tosiasiallisesti ainoana ajanvaraustapana tekee palvelun tavoittamisen vaikeaksi tai mahdottomaksi niille, jotka eivät voi olla tavoitettavissa puhelimitse.
Kontula Kontula jätti asiasta kirjallisen kysymyksen hallitukselle.
”Yhteydenottojen vaikeuttaminen ei poista ihmisen tarvetta terveyspalveluille.”
– Oletus, että jokaisella olisi puhelin ja mahdollisuus sen tarkkailuun päivän ajan ei ole realistinen, hän toteaa.
– Puhelimeen vastaaminen ei välttämättä ole mahdollista työajalla, pienen lapsen kanssa tai jos on vaikeuksia liikkua. Kaikilla ei ole puhelinta eikä mahdollisuutta jäädä odottamaan takaisinsoittoa sosiaalitoimen tai tuttavan puhelimen kanssa.
Lakimuutos johti takaisinsoiton yleistymiseen
Syyskuussa 2023 tuli voimaan lakimuutos, jonka mukaan potilaan täytyy saada yhteys terveyskeskukseen sekä hoidon tarpeen arviointi yhden arkipäivän aikana. Aiemmin yhteys piti saada välittömästi, mutta hoidon tarpeen arvioinnissa on voinut kestää kolme arkipäivää.
– Muutos on ilmeisesti johtanut takaisinsoittopalvelun yleistymiseen, vaikka se ei ole ollut lain tarkoitus, Kontula uskoo.
Hän muistuttaa siitä, että hallituksen esityksessä ja sosiaali- ja terveysministeriön ohjeessa nimenomaan korostetaan asioinnin saavutettavuuden varmistamista.
– Hyvinvointialue ei saa järjestää asiointia pelkän asiakkaan soiton ja takaisinsoittopalvelun varaan, vaikka juuri niin vaikuttaa nyt tapahtuvan, Kontula sanoo.
Vain yksi takaisinsoitto
Käytännössä takaisinsoittopalvelu on esimerkiksi Helsingissä muodostunut ainoaksi ajanvaraustavaksi verkkopohjaisten palveluiden ohella. Helsinki on lisäksi siirtynyt takaisinsoittopalvelussaan käytäntöön, jossa asiakkaille soitetaan takaisin vain yhden kerran.
– Yhteydenottojen vaikeuttaminen ei poista ihmisen tarvetta terveyspalveluille, vaan nostaa kynnystä päästä niihin ajallaan, Kontula painottaa.