Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL kertoo pysäyttävänsä Suomen kaupallisen lentoliikenteen 1.–2. helmikuuta. Tuolloin lakossa ovat JHL:n jäsenet, jotka työskentelevät Finavian tai Airpron palveluksessa.
Lentoliikenteen pysäyttävään lakkoon osallistuu lisäksi Palvelualojen ammattiliitto Pam, Ilmailualan Unioni IAU, Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT ja Suomen liikennelentäjät SLL.
Lakko tulee JHL:n mukaan vaikuttamaan kaikkiin Finavian pyörittämiin lentoasemiin. JHL kertoo rajanneensa työtaistelun ulkopuolelle työtehtävät, joiden tekemättä jättäminen aiheuttaisi vaaraa ihmisten hengelle, terveydelle tai omaisuudelle. Lisäksi JHL kertoo tehneensä useammalla lentoasemalla rajoituksia puolustusvoimien pyynnöstä.
– Lakko on poliittinen työtaistelu, jota ei ole suunnattu työnantajia vastaan. Ymmärrän, että lakko aiheuttaa vaikeuksia ja harmia monelle matkustajalle. Meillä ei kuitenkaan ole muita vaihtoehtoja kuin koventaa lakkoja entisestään. Hallitus ajaa sanelullaan Suomen työmarkkinat päin seinää. Tilanteeseen pitäisi hakea laajoja ratkaisuja neuvottelemalla, toteaa JHL:n väliaikainen puheenjohtaja Håkan Ekström liiton kotisivuilla.
JHL:n lakko on osa keskusjärjestö SAK:n Painava syy -kampanjaa. Helmikuun alussa SAK:laiset ja STTK:laiset liitot järjestävät poliittisia työtaisteluita, minkä lisäksi keskusjärjestöt järjestävät Helsingissä mielenosoituksen 1. helmikuuta.
Ekströmin mukaan JHL on valmis vielä uusiin toimiin, jos hallitus ei ryhdy neuvotteluihin.
– Hallitus aikoo vähentää työntekijöiden turvaa, heikentää työehtosopimusten sitovuutta ja rajoittaa työntekijöiden lakko-oikeutta. Hallitusohjelman tavoitteet ovat kuin suoraan elinkeinoelämän vaalitavoitteista. Emme voi katsoa toimettomina, kun jäseniltämme ollaan viemässä keinot puolustaa kunnollisia työehtoja, Ekström sanoo.
Laajoista lakoista ovat aiemmin ilmoittaneet muun muassa Palvelualojen ammattiliitto Pam, Teollisuusliitto ja Pro.