Vasemmistoliiton kansanedustaja Jari Myllykoski on huolissaan pimeistä autojen takavaloista.
Myllykoski muistuttaa Liikenneturvan toteuttamasta selvityksestä, jonka mukaan yli kolmannes autoilijoista on joutunut liikenteessä vaaratilanteeseen takavalottoman autoilijan vuoksi.
Moni autoilija ei välttämättä tiedä, että vaikka päivävalot palaisivat edessä, pysyvät takahuomiovalot monien valmistajien autoissa pimeinä. Tällöin takavalot syttyvät vasta, kun varsinaiset ajovalot ovat päällä.
Myllykoski jätti eduskunnalle toimenpidealoitteen, jossa hän vaatii hallituksen ryhtyvän toimenpiteisiin takahuomiovalojen käytön pakollisuuden edistämiseksi vaaratilanteiden vähentämiseksi ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
EU:ssa päätetty
Myllykoski arvioi syyn löytyvän Euroopan unionista.
– Liikenneturvallisuus on vaarantunut eurooppalaisen päätöksenteon vuoksi, hän sanoo.
– Komissio on viisaudessaan todennut, että edellä ajava auto liikkuu yleensä itsestä poispäin ja siksi pakollisia takahuomiovaloja ei tarvita. Se ei kuitenkaan auta, jos edellä hitaasti kulkeva maantienharmaa valoton auto on jäänyt huomaamat,ta ja sen perä lähestyy omaa keulaa hälyttävää vauhtia.
Pohjolan olot vaihtelevat
Myllykoski muistuttaa siitä, että usva ja tihkusade heikentävät näkyvyyttä päiväsaikaan, eikä tunnistin välttämättä osaa reagoida tähän. Lisäksi kirkkaalla säällä ilta- tai aamuaurinkoa vasten ajaessa edellä liikkuvaa autoa voi olla vaikeaa havaita, jos sen takavalot eivät pala.
Vaikka autoissa on automaattiset hämärätunnistimet, jotka vaihtavat päivävalojen ja varsinaisten ajovalojen välillä, eivät tunnistimet toimi tarkoituksenmukaisesti esimerkiksi sumun tai lumen takia.
– Nyt olisi aika herätä eikä vasta sitten, kun liikenneturvallisuuden mittarit ovat punaisella, Myllykoski sanoo ja vaatii talvivaloja takaisin.
– Pohjolan vaihtelevien liikenneolojen nyrkkisääntö kuuluu: näe ja tule nähdyksi. Takahuomiovalojen tulisi olla pakollisia ja autoja ei pitäisi pystyä rekisteröimään ilman niitä.