Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT hylkäsi ahtausalalle tehdyn sovintoehdotuksen. Ehdotus oli liiton mukaan pelkkä raharatkaisu eikä siinä otettu huomioon tekstikysymyksiä.
Liitolle ei kelvanntu sovintoehdotus, jossa prosenttikorotukset jäivät edelleen jopa alle teollisuudessa saadun tason. Edelliseen sovintoehdotukseen verrattuna korotusehdotus olisen mukaan minimaalinen. Autoliikenteen kolmen alan sovittelua jatkettiin myös tuloksetta.
Sisältö karsittu pois
”Sovintoehdotuksesta oli pyyhitty pois kaikki tekstiratkaisut.”
AKT:n työehtosopimusten sovittelua jatkettiin ahtausalalla, autoliikenteen kolmella alalla eli kuorma-auto-, säiliöauto- ja öljytuotealalla sekä terminaalitoiminta-alalla sunnuntaina myöhään iltaan. Tuloksia ei kuitenkaan syntynyt.
AKT ja Satamaoperaattorit ry saivat sovittelija Leo Suomaalta ennen iltakahdeksaa ahtausalan sovintoehdotuksen. AKT:n osalta sovintoehdotus hylättiin yksimielisesti. Näin ollen ahtausalan lakko jatkuu, kunnes sopimus syntyy.
– Sovittelijan ehdotuksessa ei prosenteissa päästy edes teknologiateollisuudessa jo aiemmin neuvotellulle tasolle. Lisäksi ehdotuksesta oli karsittu kaikki tekstikysymykset. AKT:n tavoite on saada sovinto silti aikaan mahdollisimman pian, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.
– Lakoilla ei ole tarkoitus aiheuttaa ongelmia suomalaisten arkeen. Vaikutukset on suunnattu työnantajaliittojen jäsenyrityksille, Kokko korostaa.
Suomaan tarjoama sovintoehdotus oli kaksivuotinen, mutta pelkkä raharatkaisu. Tekstikysymyksiä se ei sisältänyt lainkaan.
Sovintoehdotus käsiteltiin sunnuntai-iltana sekä AKT:n satamajaostossa että liiton hallituksessa. Esitys hylättiin molemmissa yksimielisesti. Ahtausalan neuvotteluissa saatiin takapakkia jo perjantaina, jolloin työnantajapuoli veti takaisin jo aiemmin hyväksyttyjä asioita.
Tavoittena ostovoiman säilyminen
AKT tavoittelee aloilleen neuvotteluratkaisuja, joilla reaalipalkka ei pienene vaan ostovoima säilyy.Liitto painotti sunnuntaina antamassaan teidotteessa, että tavoite ei ole ylittää Saksan teollisuuden sopimustasoa eikä viedä Suomen kilpailukykyä.
– Uudesta sovintoehdotuksesta oli pyyhitty pois kaikki tekstiratkaisut, mikäli sitä verrataan aiempaan sovintoesitykseen. Palkkatarjous kasvoi vain minimaalisesti. Siinä oli ehdotus lyhykäisyydessään, liitto arvioi.
Sen mukaan työnantajien linja on ollut jättää sopimuspöytien päätäntävalta koko työmarkkinakierroksella teknologiateollisuuden yrityksille eikä muille liitoille tarjota mahdollisuutta neuvotella sen enempää palkoista kuin tekstikysymyksistä omissa ratkaisuissaan. Työehtojen laadullisessa kehittämisessä erityisesti autoliikenteen useilla aloilla on sopimatta useita tärkeitä kysymyksiä.
Lakot jatkuvat
AKT:n kuorma-auto- sekä säiliöauto- ja öljytuotealoja koskevat viime keskiviikkona alkaneet lakot jatkuvat tiistaina 21.helmikuuta kello 24 saakka, ellei sovintoa tätä ennen saada. Terminaalitoiminta-alan lakon on määrä jatkua keskiviikkona aamukuuteen. Ahtaajien lakko jatkuu, kunnes sopimukset syntyvät.
Uusi lakkoaalto uhkaa alkaa maaliskuun alussa. Tuolloin lakkoon menevät kuorma-autoala, huoltokorjaamot ja säiliöautoala. Myös linja-autohenkilökunnan. öljytuotelan ja teerminaaalitoiminnan lakot alkavat 1. maaliskuuta.