Junaliikenne keskeytyy työtaistelujen vuoksi runsaan kahden viikon kuluttua, mikäli työehtosopimusneuvotteluissa ei päästä sitä ennen ratkaisuun.
Sekä Rautatiealan Unioni RAU että Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL antoivat perjantaina alalle lakkovaroituksen. Toteutuessaan lakot osuvat koulujen hiihtolomaviikoille.
Rautatiealan Unioni RAU ry:n ja Palvelualojen työnantajat PALTA:n välisissä työehtosopimusneuvotteluissa ei olla pääsemässä ratkaisuun. Osapuolilla on näkemyseroja palkankorotusten tasosta ja rakenteesta sekä työelämän laadullisten tekstikysymysten kehittämisestä.
”Tässä on kolme kuukautta käyty neuvottelua.”
– Meillä on rautateillä merkittäviä työjärjestelyistä johtuvia työssäjaksamisongelmia, joita ei ole saatu yritysten kanssa paikallisesti sopimalla ratkaistua, ja siksi nämä joudutaan tekemään työehtosopimusten kautta, RAUn puheenjohtaja Tero Palomäki toteaa.
Pari viikkoa aikaa
Neuvottelujen vauhdittamiseksi RAU antaa kaksi lakkovaroitusta. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto aloitetaan maaliskuun alusta. Se koskee veturimiestehtäviä, asiakaspalvelua, liikenteenhoitoa ja -ohjausta sekä hallinnollisia ja muita toimistotehtäviä. Kielto on voimassa toistaiseksi.
Veturimiehet aloittavat lakon maanantaina ovat lakossa 6. maaliskuuta ja jatkavat sitä 10.päivään asti. Asiakaspalvelua, liikenteenhoitoa ja -ohjausta sekä hallinnollisia ja muita toimistotehtäviä hoitavat henkilöt ovat lakossa seuraavan viikon eli13.–17.3 maaliskuuta.
Molemmat lakot pysäyttävät toteutuessaan junaliikenteen. Työnseisaukset eivät koske hätätyötä eivätkä tehtäviä, joissa ne vaarantaisivat yhteiskunnalle elintärkeitä toimintoja tai aiheuttaisivat yleiselle edulle huomattavaa vahinkoa.
Palomäki on toiveikas, että ratkaisu löytyisi ennen työtaistelujen aloittamista.
– Meillä on reilu pari viikkoa aikaa löytää ratkaisu. Sen pitäisi riittää, jos tahtoa on.
Pettymystä neuvotteluihin
Myös JH:n lakko alkaisi 6. maaliskuuta. JHL:n neuvottelupäällikkö Teppo Järnstedt on pettynyt tuloksettomiin rautatiealan neuvotteluihin. Lakon piirissä olisivat kaikki rautatiealan työehtosopimuksen alaiset työtehtävät ja yritykset Suomessa.
– Tässä on kolme kuukautta käyty neuvottelua palkankorotuksen tasosta ja rakenteesta sekä tekstimuutoksista tuloksetta. Alakohtaiset työehtoneuvottelut näyttävät työnantajan toimintamalleilla olevan täysin mahdottomat. Tuntuu olevan niin, että neuvotteluita käydään EK:n johdolla, mihin kaikkien tulisi taipua, hän sanoo.