KOM-teatterin Alhaisolauluja-esitys jysähti syvälle lukiolaisen tajuntaan Lahden Konserttitalossa syksyllä 1972. Laulut olivat provokatorisia, hyvää makua jyrkästi opponoivia, ja upposivat kuin terva kuivaan puuhun.
Muistikuvat nousivat pintaan tiistaina KOM-teatterin 50-vuotiskonsertissa. Kulttuuritalolla virtasi samoja tuoreesti lepattavia henkäyksiä kuin puolivuosisata sitten, ja esitys sai täydeltä salilliselta yleisöä mainion vastakaiun.
Käsillä ei ole mikään pikku laulumuistelo, vaan Vapauden kaiho -konsertti on mitä kunnianhimoisin suuri produktio – suurine kuoroineen, bändeineen, puhallin- ja jousiryhmineen ja visualisointeineen.
Lauri Maijala ja Pekka Milonoff ovat käsikirjoittaneet kaksijakoisen esityksen, jonka Maijala on ohjannut. Keskeisin rooli lienee konsertin kapellimestari Markus Fageruddilla, joka on myös sovittanut kaiken juhlassa kuullun musiikin. Kaikkiaan tyylikkäästi linjassa pysyvä suoritus.
Ensimmäinen puoliaika koostui erinäköisistä KOM-aineksista: enimmäkseen lauluja, joukossa pari harkiten valittua monologia KOM-näytelmistä ja otteita painotuoreesta Poliittinen runo Nyt! -antologiasta. Uuden kirjan sai omakseen jokainen lipun ostanut.
Laulut painottuivat 1970-luvulle, jolloin KOM on useimmin levyttänytkin. Kuoron ja vaihtuvien solistien yhteispeli sujui, ja Eero Ojasen nelihenkinen KOM-trio säesti luonnikkaasti.
Laulujen runsaudesta erottui joitakin terävämpiä huippuja. Yhteiskunnallisen laulun kaukonäköinen klassikko, Kaj Chydeniuksen säveltämä ja Lauri Siparin sanoittama Euroopan syrjäkylät soi suloisen purevasti, samoin kuin venäläisen Bulat Okudzavan itkettävän karu balladi Moskovan muurahainen. Ja konsertin nimikappale, Hiski Salomaan Vapauden kaiho kajahti komean täyteläisesti – kuin myös juhlan encorena yleisön yhtyessä lauluun.
Puolitoistatuntinen ensipuolisko oli linjakkaasti rakennettu, otannat viiden vuosikymmenen valtavasta tuotannosta osuivat kohdalleen, antaen joltistakin käsitystä siitä millaista työtä teatterilla on takanaan. Yhteiskunnan reunahuomautuksia, kapinaa, ylilyöntejäkin.
Ajatelkaa, jos KOM-teatteria ei olisi.
Väliajalle mentiin Unto Monosen Satumaa-tangon tahdissa.
Toisen puoliajan runkona oli KOM-teatterin 1971 julkaisema Porvari nukkuu huonosti -LP-levy. Juuri näitä lauluja siivittivät hienoimmin Markus Fageruddin sovitukset, etenkin kun lavalle saapuivat musisoimaan kahdeksanjäseninen bändi ja yhdeksän jousisoittajaa konserttimestari Annemarie Åströmin luotsaamana.
Jälki oli varmaa mutta yllättävää. Jakso alkoi rauhallisena instrumentaalina Chydeniuksen Työväen yhtenäisyys -marssista; aivan viehättävä veto. Kuultiin totta kai vankka nippu agitaatiolaulun ikivihreitä, sellaisia kuin Chydeniuksen säveltämät Matti Rossin Riistäjän lait ja Aulikki Oksasen Siirtotyöläinen ja Kenen joukoissa seisot, sekä Ojasen sävellys Bertolt Brechtin Oppimisen ylistys -runoon. Esityksiin toi ilmaa ja avaruutta se laaja soitinvalikoima, jota Fagerudd sovituksissaan osasi hyödyntää täysin palkein. Oivaltavia tulkintoja peräperää.
Koko konsertti-illan helmeksi osoittautui Ojasen–Brechtin Lukevan työläisen kysymyksiä Brita Polttilan suomennoksena. Laulun esitti nykyiseen KOM-ensembleen kuuluva Miiko Toiviainen. Nuorehko näyttelijä teki sen niin täyteläisen vaivattomasti, niin oikeanlaisin korostuksin, että vastaavaa onnistumista ei oitis muistakaan. Ojasen jazzahtavat sävelet ja Brechtin kirkkaat polemisoinnit realisoituivat täysimääräisesti.
Lopussa bändi pääsi hetkeksi valloilleen Fageruddin uuden sävellyksen parissa. Niina Hakalahden Oliivi-runon tiimoilta muusikot pianisti Seppo Kantosen johdolla näyttivät oman ammattitaitonsa tason. Ehkä muutama instrumentaalinumerokin olisi mahtunut mukaan, vaikka jo tällaisena konsertista kehkeytyi 3½-tuntinen elämysmatka.
Kahdella puoliajalla kuultiin yli 40 ohjelmanumeroa, ja Lauri Maijalan vetäviä juontopuheita.
Vapauden kaiho on suuritöinen mutta yleisölle paljon antava kavalkadi. Se kirkastaa puolivuosisataisen KOM-teatterin merkitystä. Pikkuryhmästä on versonut suomalaista yhteiskuntaa ja hengenelämää rikastuttava ja kyseenalaistava instituutio.
Ajatelkaa, jos KOM-teatteria ei olisi.
Vapauden kaiho. KOM-teatterin 50-vuotisjuhlakonsertti Kulttuuritalolla. Käsikirjoitus Lauri Maijala ja Pekka Milonoff. Ohjaus Lauri Maijala. Musiikin johto ja sovitukset Markus Fagerudd. KOM-kuoro ja monia solisteja. Kaksi bändiä. Wegelius Kamariorkesteri. Esitykset 15. ja 16.11.2022. Taltiointi esitetään Ylen kanavilla vappuna 2023.