Maassa on eletty korona-ajassa vuoden ajan. Hallituksen viime viikolla julistamat poikkeusolot ja sulku ovat pitkän tarinan yksi käänne.
Hallituksen ministerit, pääministeri Sanna Marinista (sd.) lähtien ilmoittivat, että kansalaiset ovat väsyneitä, ministerit itse ovat väsyneitä, kaikki ovat väsyneitä, mutta on jaksettava.
Totta tosiaan, poliitikot ja päättäjät ovat väsyneitä. Ilma on sakeanaan tulkintoja koronarajoituksista. Keskenään ristiriitaisia näkemyksiä ovat esittäneet hallitus, alueviranomaiset ja eduskunnan puhemies Anu Vehviläinen (kesk.).
Pahimmalla korona-alueella Etelä-Suomen aluehallintovirasto (avi) alkoi taistella kuntosalien osittaisesta avoinna pitämisestä vastoin hallituksen edellyttämää paikkojen sulkemista.
Kuntosalit saisivat jatkaa, jos paikalla on kerrallaan enintään kymmenen kuntoilijaa. Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) kansliapäällikkö Kirsi Varhila pisti ministeriönsä arvovallan peliin ilmoittaen tulkinnan olevan väärä.
Pian pääministeri pyyteli anteeksi viranomaisten erilaisia tulkintoja, jotka hämmensivät kansalaisia. Hallitus ilmoitti keskittävänsä viestintää itselleen.
Tämäkin meni metsään. Poikkeusoloissakin pitää hakea mandaatti eduskunnalta.
Viime syksystä asti on vellonut kriittinen keskustelu viestinnän hajanaisuudesta ja moniäänisyydestä. Viime kevään poikkeusolojen viestintää on kiitelty selkeäksi.
Tuolloinkin oli kauneusvirheitä: suositus ja pakko sekoittuivat kansalaisten mielissä. Lainkuuliaiset kansalaiset tulkitsivat pakoksi suosituksia, jolloin oikeuskansleri Tuomas Pöysti arvosteli hallitusta epäselvästä viestinnästä.
Epäselvän viestinnän sylttytehdas johtaa hajautettuun hallintoon. Suomi on demokratia, jossa valtaa on hajautettu aluehallintovirastoille, kuntiin, sairaanhoitopiireille ja yksittäisille toimijoille.
Hallitus on joutunut ristiaallokkoon. Siltä vaaditaan yksiviivaisia päätöksiä ja ohjeita koronan hillitsemiseksi, mutta toisaalla hallituksen valta tähän on rajallinen.
Hallituksen koronaväsymyksestä kertoo sekin, että viime kevään poikkeusolojen hallinta sujui juridisesti pääsääntöisesti oikeaoppisesti, mutta nyt samantyyppisissä päätöksissä kompastellaan.
Marin ilmoitti hallituksen ottavan käyttöön valmiuslain pykäliä ilman eduskunnan antamia käyttöönottoasetuksia. Viime keväänä hallitukselle oli pläkkiselvää, että rajoitukset viedään eduskuntaan.
Mikä lapsus nyt tapahtui? Vai toteutuuko jo se pelko, että viimekeväinen valmiuslakien käyttöönotto hämärtää jo käsitystä vallan keskittämisestä?
Myös oikeuskansleri Tuomas Pöysti voi katsoa peiliin. Oikeuskanslerin tulee varmistaa valtioneuvoston toimien juridinen kestävyys. Nyt näin ei tapahtunut tiedottamisen keskittämislinjauksen osalta.
Kaikesta huolimatta kansalaiset pesevät käsiään, käyttävät maskeja ja suojautuvat koronalta välttäen kanssaihmisiään. Osa ei välitä rajoituksista hallituksen julistamista poikkeusoloista huolimatta.
Hallituksen ilmoittama sulku ravisteli koronaväsyneitä. On jaksettava, kunnes saadaan rokotteita. Olisi traagista, jos nyt koronataistelun yhdellä loppusuoralla repsahdettaisiin ja ihmiset sairastuisivat joukoittain.
Päätoimittaja