KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Teatteri

Kiellettyjä kosketuksia korona-ajan teatterissa

Koronankohottamat-teatteri on käsikirjoittaja Anna Krogeruksen operoima some-esitysten sarja. Kuvakaappaus 19 kiellettyä kosketusta -videosarjan ensimmäisestä teoksesta Kärsivällisyys.

Koronankohottamat-teatteri on käsikirjoittaja Anna Krogeruksen operoima some-esitysten sarja. Kuvakaappaus 19 kiellettyä kosketusta -videosarjan ensimmäisestä teoksesta Kärsivällisyys.

Korona pysäytti teatterintekijät. Esityksiä peruttiin, mutta uusiakin esitysmuotoja löytyi.

Marjut Piippo
17.5.2020 12.00

Maaliskuun alku näytti valoisalta Keski-Uudenmaan teatterissa. Aktiivimalli – Harmaat pantterit 4 -esitys veti yleisöä, ja kesäksi oli luvassa musiikkiteatteria. Kevätkauden vetonaula, palvelutalon asukkaista kertova komedia, nauratti etenkin ikäihmisiä.

Sitten erilaisilta taiteen kentiltä kuului hälyttäviä uutisia: koronavirus oli alkanut levitä esitysten aikana yleisön keskuudessa. Keski-Uudenmaan teatterin eli KUT:n, hallitus kerääntyi hätäkokoukseen, ja 13.3. oli ikävän julkistuksen aika: Harmaiden pantterien loput näytännöt joudutaan perumaan, kuten koko kevään ohjelmisto.

– Harmaiden panttereiden kohdeyleisö kuului riskiryhmään, joten meillä ei ollut muuta mahdollisuutta kuin siirtää esitykset ensi syksyyn – mikäli teatteritoiminta on mahdollista silloinkaan, kertoo KUT:ssa näyttelevä Anna-Leena Sipilä.

ILMOITUS
ILMOITUS
Taiteen merkitys on kirkastunut myös tekijöille.

Samoihin aikoihin Sipilän sähköpostiin alkoi tippua viestejä töiden peruutuksista. Lopulta Suomen hallituksen kielto yli kymmenen hengen joukkokokoontumisille tuntui olevan naula teatterinteon arkkuun. Koronauutisointi jähmetti toimettoman näyttelijän tv:n äärelle, ja pikkuhiljaa ahdistus valtasi mielen.

– Kaikki päivät tuntuivat samanlaisilta. Uutisissa spekuloitiin koronasta aamusta iltaan ja sosiaalisessa mediassa rajoitukset nostivat kärjekkäitä mielipiteitä. Silloin päätin rajoittaa uutisten ja somen seurannan kertaan päivässä, ja aloin tietoisesti tekemään jotain muuta, Sipilä muistelee.

Kalenteri täyttyi yliviivauksista

Freelancer-näyttelijän työ koostuu väliaikaisista produktioista teatterissa, tv:ssä ja elokuvassa sekä kirjavasta joukosta erilaisia keikkoja. Yleensä Sipilä tietää työnsä muutamaksi kuukaudeksi eteenpäin, mutta maaliskuun puolivälistä lähtien kalenteri alkoi täyttyä yliviivatuista työtilaisuuksista.

Eräs perutuista töistä oli teatteriesitys, jonka harjoitukset olisivat olleet pienessä kellaritilassa keskellä kiihkeintä korona-aikaa. Harjoituksissa ei olisi välttämättä onnistuttu pitämään huolta turvaväleistä, mikä tuntui Sipilästä ahdistavalta, ja hän jättäytyi produktiosta pois.

Koronasokista toipumisen ensimmäinen merk-
ki oli kotonaolon ilojen löytyminen. Sipilä alkoi kokeilla keittiössään monimutkaisia reseptejä, joissa kasvisten pilkkomiseen saattoi kuluttaa puoli päivää. Nyt saattoi myös uppoutua kirjanurkkaukseen lukemaan keskellä päivää muutakin kuin töihin liittyvää tekstiä.

Hiljakseen tekeillä ollut tv-sarjan käsikirjoitus sai enemmän aikaa ja alkoi edistyä tehokkaasti työryhmän etätyösovelluksissa.

– Mielenterveyden säilyttämiseksi oli tärkeää päästä tekemään töitä.

Kosketuksia sanoin ja ajatuksin

Samalla alkoi sosiaalisessa mediassa levitä tieto Koronankohottamat-teatterista. Kyseessä on käsikirjoittaja Anna Krogeruksen operoima some-esitysten sarja. Krogerus etsi Facebookissa teatterintekijöitä vapaaehtoiseen produktioon, jossa tuotetaan etätyöskentelyn kautta videoesityksiä otsikolla 19 kiellettyä kosketusta. Mittava joukko näyttelijöitä, käsikirjoittajia ja ohjaajia ilmoittautui mukaan.

Krogerus arpoi lähes sadan ilmoittautuneen joukosta kolmen hengen työryhmiä, joille hän antoi väljästi tulkittavan teeman. Koronankohottamat-kanavalla julkaistiin 7.4. ensimmäinen teos nimeltä Kärsivällisyys, ja esityksiä ilmestyy Youtubeen ja Facebookiin päivittäin aina 6. kesäkuuta asti.

– Ideana on koskettaa sanojen, ajatusten ja tunteiden kautta, kun fyysinen koskettaminen on kiellettyä. Osallisuuden kokemus on eräs perustarpeista, jota ilman ihmisyytemme alkaa kuihtua, kuvaa Anna Krogerus produktiota.

Anna-Leena Sipilä on eräs mukaan ilmoittautuneista, ja hän sai työryhmäänsä käsikirjoittaja Riikka Ala-Harjan ja ohjaaja Sakari Kirjavaisen. Ryhmä työsti Pidä aina riittävä välimatka -esityksen etätyökalujen kautta kolmessa päivässä. Kyseessä on pariminuuttinen monologi rajoitusten aiheuttamasta vapauden kaipuusta.

– Korona-aika on paljastanut minulle, mikä on olennaista. Ihmiskontaktien arvo on noussut, kiteyttää Anna-Leena Sipilä. Kuva kännykällä videoidusta esityksestä Pidä aina riittävä välimatka.

– Korona-aika on paljastanut minulle, mikä on olennaista. Ihmiskontaktien arvo on noussut, kiteyttää Anna-Leena Sipilä. Kuva kännykällä videoidusta esityksestä Pidä aina riittävä välimatka.

Kännykällä toteutettu video on kuvattu keskiyöllä supermarketissa. Sipilän esittämä hahmo kuvailee kymmenhenkisen perheen tiivistä yhteiseloa etäkoulun ja digilaitteiden kuumentamassa kodissa. Yöllinen marketti tyhjine käytävineen ja viileine pakastealtaineen tarjoaa perheenäidille hetken rauhan ja vapautumisen tunteen.

Monologin päätteeksi kuullaan kaupan äänentoistolaitteista muistutus turvaväleistä.

– Juuri oikeaan aikaan videolle ilmaantunut kaupan kuulutus oli onnekas sattuma, kuin häivähdys teatterin magiasta, kertoo Sipilä.

Läheisyyttä poikkeusaikana

19 kiellettyä kosketusta on uniikki näkökulma tähän outoon aikaan. Kosketuksen kaipuu on esityksissä vahvasti läsnä, samoin elämän isot teemat, kuten kuoleman pelko, keskeneräisyyden hyväksyminen tai toisen kanssa elämisen vaikeus. Suoraan kameralle esiintyminen ilman taustatehosteita tuo videoihin intiimiä tunnelmaa.

– Lähikuvien ja yksityisten miljöiden kautta tekijät ovat saaneet videoihin sellaista läheisyyttä katsojan kanssa, joka syntyy tavallisessa teatterissa fyysisen läsnäolon kautta, arvioi Krogerus.

Videoiden katsojat ovat kokeneet lohdullisena, että poikkeusaikana joka päivä netistä löytyy uusi, ajatuksia herättävä teos. Taiteen merkitys on kirkastunut myös tekijöille. Teatterin normaalit raja-aidat ovat kaatuneet, kun samassa työryhmässä voi olla mukana freelancereita ja kiinnityksellä olevia, ammattilaisia ja harrastajia sekä yli- tai alityöllistettyjä tekijöitä eri puolilta Suomea ja
maailmaa.

Kaunista kauhean keskellä

Tieto Anna-Leena Sipilän kesäteatteriroolin peruuntumisesta on varmistunut. Työnteon makuun hän on päässyt vielä muutamana kuvauspäivänä Ex-Onnelliset-tv-sarjassa, jonka käsikirjoitus ja työskentelyolosuhteet muokattiin etäisyysohjeiden mukaiseksi.

– Korona-aika on paljastanut minulle, mikä on olennaista. Ihmiskontaktien arvo on noussut – tuntuu ihanalta nähdä välillä ihmisiä kaiken käsidesihunnun takaa, kiteyttää Sipilä.

Koronankohottamat jatkaa someteatterin taiteellisten ulottuvuuksien hakemista. Krogerus on innostunut runouden mahdollisuuksista videolla, ja toukokuussa julkaistavassa uudessa esityskonseptissa runotekstejä työstetään musiikkikappaleiksi asti.

– Jollain lailla tämä ikävä aika on tuonut meidät myös lähemmäksi toisiamme. Se on kaunista, kauhean keskellä kaunista, kuvailee Anna Krogerus.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Lavastukset ja äänimaailmat ovat kekseliäitä pitkin näytelmää.

Arviossa teatterisyksyn tapaus, Täällä Pohjantähden alla: Ääntä ja vimmaa Pentinkulmalla

Konekiväärijoukkue on kuin kollektiivisubjekti, pääosassa jokainen sotilas.

Väinö Linnan klassikko valtaa Pyynikin

Rikoksessa ja rangaistuksessa on lupa puhua peräti kevään teatterihuipusta. Kuvassa vasemmalta näyttelijät Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua.

Raskolnikov saapuu Helsinkiin – ”Q-teatteri on aloittanut kauden täysosumalla”

Satu Tuuli Karhu ottaa Sinun, Margot -näytelmän Viljan osan omakseen, intensiivisesti ja muuntautuen.

Berliini, DDR ja menneisyyden ote valtaavat Helsingin kaupunginteatterin – ”Kuinka puoliso saattaa ilmiantaa perheystävän turvallisuuspoliisille?”

Uusimmat

Mai Kivelä.

Kertakäyttö- ja krääsätalous on yksinkertaisesti lopetettava, Mai Kivelä sanoo

Hanna Sarkkinen ei voi ymmärtää, miksi hallitus syrjii Oulun eteläistä aluetta.

Oulaskankaan yöpäivystys on pidettävä auki, vaatii oululaisedustaja Hanna Sarkkinen

Kyselyjen mukaan hyvinvointialueet ovat työntekijöille huonovointialueita.

Kysely: Puolet sosiaalialan ammattilaisista kohtaa väkivaltaa työssään

Nyt tarvitaan lisää valtaa alueille, Laura Meriluoto sanoo.

Oulaskangas-kansalaisaloite tänään eduskunnassa – Meriluoto: perussuomalaiset sanelevat lähipalveluja Helsingistä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Kuka on vastuussa jos joku kuolee, kysyy kansanedustaja

 
02

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

 
03

”Sata uutta työtöntä joka päivä Orpon hallituksen aikana” – Keskustan Kurvinen iski järkyttävät luvut pöytään

 
04

Yt-neuvottelujen aalto pyyhkäisi yli Suomen, viikossa yli 3000 työpaikkaa katkolle

 
05

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Meppi Kyllösen ”työvoitto” säästi Suomelle miljoonia – EU-byrokratia ei rantaudu Saimaalle

08.10.2025

Vasemmistoliitto ei sitoudu tässä vaiheessa mihinkään sopeutusmiljardiin, Minja Koskela sanoo

08.10.2025

Tehokkain tapa säästää ilmastoa on ryhtyä vegaaniksi – tai edes vähän sinnepäin

08.10.2025

Hallituksen politiikka lisää eriarvoisuutta ja turvattomuutta, Laura Meriluoto sanoi sisäisen turvallisuuden keskustelussa

07.10.2025

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

07.10.2025

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

07.10.2025

Euroopan Israel-suhde murroksessa – Tutkijan mukaan Israelin tukemisesta tulee keskustaoikeistolle taakka, jonka vasemmistolaiset tuntevat hyvin

07.10.2025

Toisenlainen maailma on mahdollinen – Terveisiä Rojavasta

06.10.2025

Venäjä hyökkää Ukrainaan kännissä, pilvessä ja kaaoksessa mieltä kääntävässä esikoisromaanissa

05.10.2025

Ilmastonmuutos runtelee myös siitä kertovia journalisteja

05.10.2025

Vasemmistoliiton kannatus on kasvanut jo neljä kertaa peräkkäin

05.10.2025

Trilleri, jollaista ei ole ennen Suomessa kirjoitettu: pakohuonepeli muuttuu peliksi elämästä ja kuolemasta Alex Ansamaan Pelintekijässä

04.10.2025

Häpeä estää Sierra Leonen naisia käyttämästä ehkäisyä: Moni mies uskoo ehkäisyä käyttävän naisen olevan siveetön

04.10.2025

Nepalin kumousta säestivät historiaa reaaliajassa vääristelevät intialaiset valeuutiset

04.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään