Vaihtoehtoisilla polttoaineilla käyvien autojen osuus on arvioitu olevan vuonna 2025 noin 27 prosenttia ensirekisteröinneistä. Autokannan uusiutumista vähäpäästöiseen yritetään edistää.
Uusiutuuko Suomen autokanta tarpeeksi nopeasti, tietojohtaja Juha Kenraali liikenne- ja viestintävirasto Traficomista?
– Tilastojen mukaan päästöt vähenevät, mutta tavoitteet ovat aika kovat. Nykyvauhti tällaisenaan ei riitä. Jonkinlainen tehostus tarvitaan.
– Uusia, vähäpäästöisempiä autoja on tulossa.
– Vain sähköautot ovat nollapäästöisiä.
Kuinka vanhaa autokanta on?
– Tällä hetkellä autokannan keski-ikä on runsaat 12 vuotta.
– Autokanta vanhenee vuosittain noin 2–3 kuukaudella eli valitettavasti suunta on väärä.
– Autojen keskimääräinen romutusikä on 20,6 vuotta, mikä kuvaa hyvin autokannan ikää.
Päästäänkö tätä vauhtia vuoden 2030 päästötavoitteisiin?
– Nykyinen kehitys ei riitä. Tavoitteiden saavuttamiseksi monien eri toimijoiden pitäisi tehdä päästöjä vähentäviä ratkaisuja.
– Esimerkiksi logistisiin ketjuihin voitaisiin saada tehokkuutta digitalisoinnilla. Teknologisen kehityksen ja uusien keksintöjen lisäksi tarvitaan poliitikkojen oikeanlaisia päätöksiä sekä uudenlaista asennetta kulutukseen.
Hinta ratkaisee autokaupoissa. Onko käytettyjä vähäpäästöisiä autoja myynnissä tarpeeksi?
– Kyllä niitä on jonkin verran.
– Vaihtoehtoisia käyttövoimia, kuten kaasua ja sähköä käyttävien autojen osuus autokaupassa on hieman noussut. Mutta ne ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautot.
– Auton vaihto vähäpäästöisempään riippuu siitäkin, soveltuuko esimerkiksi pienempi auto henkilön käyttötarkoitukseen.
Näkyikö Suomen nousukausi uusien autojen kaupassa?
– Tilastojen mukaan nousukausi näkyy yleensä autojen myynnissä, mutta nyt ei näkynyt.
– Joitakin jarruttavia tekijöitä on ilmassa. Ehkä epävarmuutta esimerkiksi tulevasta verotuksesta.
Kumpi aiheuttaa enemmän päästöjä, auton valmistus vai käyttö?
– Suomessa keskimääräisillä ajokilometreillä laskettuna auton käytön osuus koko elinkaaren aikaisista hiilidioksidipäästöistä on noin 80 prosenttia, auton valmistuksen osuus 10–15 prosenttia ja polttoaineen valmistuksen ja jakelun 5–10 prosenttia.
– Kierrätyksessä auton materiaaleista voidaan hyödyntää 97 prosenttia, josta uusiokäyttöön menee 14 prosenttia.