230 ihmistä osallistui maanantaina, keskellä heinäkuuta keskustelutilaisuuteen Turun pääkirjastossa, jossa esittelin hallitusohjelmaa. Paikkoja ei ollut riittävästi kaikille, joten monet joutuivat seisomaan seuraavan kerroksen puolella.
Yleisöä on riittänyt muuallakin, sillä hallituksen kirjastokiertue on jo nyt ollut suuri menestys. Noin 50–60 paikkakunnalla järjestetään tilaisuuksia, joissa kaikki voivat keskustella hallitusohjelman painotuksista, esittää omia näkemyksiään ja kysyä epäselvyyksistä.
Keskustelut ovat olleet hämmästyttävän antoisia ja asiallisia. On kysytty eläkkeistä, asiakasmaksuista, opinto-ohjauksesta, oppivelvollisuudesta, yritystuista, veropolitiikasta, työllisyydestä ja erityisopetuksesta.
Kirjastokiertueessa kiteytyy myös syy sille, miksi rakastan vaalityötä. Kasvokkain tapahtuvat kohtaamiset osoittavat minulle, että julkinen keskustelu ei ole vain sitä mitä väsyneenä katson Twitteristä. Sosiaalisessa mediassa sarkastinen ilkeys on usein hallitseva tapa puhua muille. Samalla keskustelua hallitsee ”keskustelu keskustelusta” – mitä ja miten saa sanoa ja kenelle, itse asioiden jäädessä paitsioon.
Poliittinen keskustelu tarvitsee vivahteita. Emme voi olla kaikesta samaa mieltä, mutta eri mieltäkin voi olla niin monella tapaa. Mielipiteiden lisäksi pitää esittää myös perusteluja, analyysejä ja muita taustalla olevia ajatuksia.
Poliittinen keskustelu tarvitsee monipuolisuutta, tilaisuuksia, joissa eri-ikäiset ja eri taustoista tulevat voivat kuunnella toinen toistaan. Ennen kaikkea se tarvitsee inhimillisyyttä, että yhdessä voimme nauraa ministerin huonoille vitseille ja jakaa kokemuksia arjesta.
Ihmisillä pitää olla mahdollisuus myös suoraan ja henkilökohtaisesti kertoa omasta hädästään niille, jotka ovat vastuussa rahojen jaosta.
Rinteen hallitus on ohjelmassaan antanut lupauksia politiikan tekemisen tapojen muutoksesta. Kirjastokiertue on loistava esimerkki siitä, miten periaatteet avoimuudesta ja vuorovaikutuksesta voidaan laittaa käytäntöön.
Kirjoittaja on vasemmistoliiton puheenjohtaja ja opetusministeri.