Vasemmistoliiton kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jari Myllykoski kysyy hallitukselta junaliikenteen maksuista.
Ratamaksut muuttuvat ensi vuonna niin, että henkilö- ja tavaraliikenteen maksut määräytyvät käyttövoiman perusteella suorien kustannusten mukaisesti. Dieselvetoinen liikenne saa käyttää raiteita edullisemmin kuin sähköllä kulkevat junat.
Myllykoski osoittaa kirjallisen kysymyksensä liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille (kesk) ja ilmastoasioista vastaavalle ympäristöministeri Kimmo Tiilikaiselle (kesk).
Liikenteellä korkeat päästövähennystavoitteet
Myllykoski muistuttaa, että liikenteelle on asetettu äärimmäisen korkeat päästövähennystavoitteet. Valtioneuvoston energia- ja ilmastostrategiassa on linjattu, että uusiutuvien polttoaineiden osuus liikenteessä nostetaan 40 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.
Koko liikennejärjestelmän pitää muuttua vähäpäästöiseksi hyvin nopeasti, mutta dieselin tukeminen alemmalla ratamaksulla ei edistä tätä tavoitetta.
– On pöyristyttävää, että valtion virasto voi säätää ratamaksut, jotka ovat täydessä ristiriidassa valtion ilmasto- ja energiapolitiikan kanssa, Myllykoski sanoo.
Rautatieliikenne sähkövedosta dieselveroon
Asian nostivat esiin jo keväällä raidealan ammattiliitot. Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki ja Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt ihmettelivät, ohjaako liikennevirasto hinnoittelullaan rautatieliikennettä sähkövedosta dieselvetoon.
Myllykoski liittyy ihmettelijöiden joukkoon.
– On perin erikoista, että radan käyttö on edullisempaa fossiilisella voimalla kulkevalle liikenteelle.
Hinnoittelu tuntuu Myllykosken mukaan olevan täydellisesti ristiriidassa Suomen energia- ja ilmastopolitiikan kanssa.
– Pariisin sopimuksen allekirjoittajat eivät tästä meitä kiitä, hän sanoo.
Hallituksen on vastattava kansanedustajien kirjallisiin kysymyksiin kolmen viikon kuluessa.