KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Liikennepalvelulaki mullistaa taksimarkkinat

Taksiauton ilmaisevaa taksikupua ei enää jatkossa tarvita, eikä taksamittarikaan ole pakollinen.

Taksiauton ilmaisevaa taksikupua ei enää jatkossa tarvita, eikä taksamittarikaan ole pakollinen. Kuva: Lehtikuva/Antti Aimo-Koivisto

UP/Kari Leppänen
13.6.2018 15.22

Uusi liikennepalvelulaki astuu pääosin voimaan heinäkuun alussa. Selkeän järjestelmämuutoksen laki tuo välittömästi taksipalveluihin. Muissa liikennemuodoissa muutokset näkyvät aikaa myöten lupamenettelyn ja muun sääntelyn väljenemisenä.

Liikenneministeriö järjesti keskiviikkona medialle uuden lain mainostustilaisuuden, jossa selvitettiin millaisia muutoksia liikennepalvelulaki tuo tullessaan.

LVM:n osastopäällikön Olli-Pekka Rantalan mukaan liikennepalvelulaki on lainsäätäjän vastaus maailman muutokseen. Vastausta kaipaavat ilmastonmuutos, teknologinen kehitys, digitalisaatio sekä kasvavat kaupungit ja älykäs maaseutu.

ILMOITUS
ILMOITUS

Älykkäällä maaseudulla tarkoitetaan erilaisten liikennepalvelujen joustavaa yhdistelmää, joilla estetään palvelujen hintojen nousu harvaanasutuilla seuduilla.

Liikennepalvelulaki on liikenteen palvelumarkkinoita koskeva reformi. LVM:n Rantalan mukaan lakiuudistuksen ”keskiössä on asiakas”. Asiallisesti ottaen lakiuudistuksen keskiössä ovat kuitenkin markkinat. Lain valmistelijoiden käsityksen mukaan se on sama asia.

Keskiössä markkinat

Liikennepalvelulaki kokoaa yhteen liikennemarkkinoiden lainsäädännön. Lain on määrä luoda edellytyksiä liikenteen digitalisaatiolle ja uusille liiketoimintamalleille. LVM:n mukaan tarkoitus on edistää kilpailua henkilöliikennemarkkinoilla sekä henkilö- ja tavaraliikenteen palveluntarjoajien kilpailukykyä.

Henkilöauton lisäksi taksista käy muukin menopeli, vaikkapa mopoauto.

LVM odottaa, että uusi laki edistää merkittävästi uusien liiketoimintamallien käyttöönottoa. Lain avainsanoihin kuuluu Rantalan mukaan saumattomat matkaketjut käytettävästä liikennemuodosta riippumatta.

Taksimarkkinoille kevytsääntelyä

1. heinäkuuta takseilta poistuu hintasääntely, taksilupakiintiöt, asemapaikkavelvoite sekä päivystysvelvoite ja ajovuorojärjestys.

Henkilöauton lisäksi taksista käy muukin menopeli, vaikkapa mopoauto. Taksiauton ilmaisevaa taksikupua ei enää tarvita, eikä taksamittarikaan ole pakollinen.

LVM:n mukaan pääsääntö on, ettei mittaria tarvita, jos hinta ei perustu ajan ja matkan mittaamiseen. Tämä on tilanne, jos taksi tilataan sovelluksella, joka kertoo matkan hinnan tilattaessa. Esimerkiksi taksitolpalla mittari olisi erään tulkinnan mukaan tarpeellinen.

Kyseessä on kuitenkin vain liikenteen turvallisuusviraston Trafin suositus. Pelkkään suositukseen perustuu sekin, että taksikyydin hinnoitteluperuste tulisi laittaa näkyviin ajoneuvon ulkopuolelle esimerkiksi tarralla.

Trafin edustajan mukaan liikenneturvallisuusvirasto ei tule antamaan taksamittareista eikä hinnoittelun näkyvyydestä määräyksiä. Sen sijaan ohjeistusta on tarkoitus tarkentaa.

Aivan kaikki ei kuitenkaan muutu. Kuljettajalla tulee jatkossakin olla taksilupa, johon sisältyy ajolupakoe. Kuljettajalta edellytetään myös kykyä huolehtia asiakkaan turvallisuudesta sekä osaamista vammaisen asiakkaan palvelemiseen.

Taksiluvan hakijalle tehdään rikos- ja sakkorekisterin tarkistus. Rekisterimerkinnät voivat estää luvan myöntämisen.

Kaaresta palveluksi

Liikennemarkkinoita edistämään tarkoitettu lakipaketti lähti viime vuonna liikenneministeriöstä eduskuntaan nimellä ”liikennekaari”. Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta suomensi lakitermin asiaa paremmin kuvaavaksi ”liikennepalvelulaiksi”.

Kolmivaiheisen liikennepalvelulain kolmas vaihe lähti lausunnolle toukokuun lopulla. Sen on määrä tulla eduskuntaan tämän vuoden syysistuntokaudella.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Keskustelu ensi vuoden budjettiesityksestä käy jo kuumana vaikka lähetekeskustelu alkaa vasta huomenna.

Hallitus jatkaa sosiaaliturvan leikkauksia ensi vuoden budjetissa – kymmeniä tuhansia suomalaisia köyhyyteen, vasemmistoliiton Minja Koskela sanoo

Mediatutkimus: Enää kuusi prosenttia suomalaisista lukee sanomalehden vain painettuna

Onko Suomen vasemmisto yhtä kasvuaddiktoitunutta kuin oikeisto?

Hallitus on ajanut kohtuuhintaisten asuntojen tuotannon vaikeuksiin.

Asunnottomuus kasvaa ensi kertaa yli kymmeneen vuoteen, vasemmistoliitolta viiden kohdan korjauspaketti

Uusimmat

Keskustelu ensi vuoden budjettiesityksestä käy jo kuumana vaikka lähetekeskustelu alkaa vasta huomenna.

Hallitus jatkaa sosiaaliturvan leikkauksia ensi vuoden budjetissa – kymmeniä tuhansia suomalaisia köyhyyteen, vasemmistoliiton Minja Koskela sanoo

Veikka Lahtinen

He eivät koskaan halunneet keskustella kanssamme

Mediatutkimus: Enää kuusi prosenttia suomalaisista lukee sanomalehden vain painettuna

Onko Suomen vasemmisto yhtä kasvuaddiktoitunutta kuin oikeisto?

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

 
02

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

 
03

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
04

Kansanedustaja arvioi Orpon puheita: ”Kaukana todellisuudesta ja loukkaavaa”

 
05

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Murhatutkinta sivuroolissa Hélène Gullbergin lumoavassa dekkarissa Suojatti

21.09.2025

Asunnottomuus kasvaa ensi kertaa yli kymmeneen vuoteen, vasemmistoliitolta viiden kohdan korjauspaketti

21.09.2025

Ilveksen kynnet on hajanainen, koska edes Karin Smirnoff ei voi välttää kolmiosaisen dekkarisarjan keskimmäisen osan ongelmaa

20.09.2025

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

19.09.2025

Minja Koskela: Hallitus on toimintakyvytön kansanmurhan edessä – välikysymys Palestiinan tunnustamisesta

19.09.2025

Kansanedustaja arvioi Orpon puheita: ”Kaukana todellisuudesta ja loukkaavaa”

19.09.2025

Postin listautuminen pörssiin vaarantaisi paitsi työpaikat, myös huoltovarmuuden, varoittaa Furuholm

19.09.2025

Pitääkö koko yhteiskunnan hypätä joka kerta, kun persut provosoivat, Koskela kommentoi keskustelua maahanmuuttajien toimeentulotuesta

19.09.2025

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

19.09.2025

Suomalaiset teatterit lukevat gazalaisten lasten kertomuksia tänään perjantaina

19.09.2025

Pääministerillä eikä ulkoministerillä ollut aikaa – ”Kielii hallituksen prioriteeteistä”

19.09.2025

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

18.09.2025

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

18.09.2025

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

18.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään