Viimeinen sana
Onnistuneesti hoitoa saaneet eivät ymmärrä, miksi sote pitää hajottaa. Ongelma on, että sote-palvelut toimivat toisille paremmin kuin toisille.
Erikoissairaanhoito on pääkaupunkiseudulla huippua, osa hoidoista kuten syöpähoidot, eurooppalaista kärkeä. Hoitoketjut ovat huippuunsa hiottuja, ja potilaista pidetään huolta.
Suurin pullonkaula on terveyskeskuksissa. Päivystyksen ovi on käynyt, kun potilaat eivät ole päässeet terveyskeskuksiinsa. Tämän ongelman poliitikot rakensivat aivan itse jo 90-luvulla. Poliitikot sekä kunnissa eduskunnassa puhuivat, miten erikoissairaanhoito nielee liikaa rahaa ja syö resursseja perusterveydenhuollosta.
Poliitikot ne päätökset jättivät tekemättä, kunnissa ja eduskunnassa.
Sote-uudistuksen kynnyksellä tuntuu oudolta, miten pitkään sote-uudistusta on viritetty, ja miten huonolla menestyksellä sitä on yritetty jo yli kymmenen vuotta.
Asialla ovat olleet järjelliset ja osaavat ihmiset, mutta kompromissien viidakossa punainen lanka on aina hukkunut, kuten nytkin.
Taas kerran erikoissairaanhoito selviää kuivin jaloin. Sitä ei rysäytetä markkinoiden armoille, kuten perusterveydenhuolto.
Euroopan komissio huomautti viime viikolla, että Suomen terveydenhuoltojärjestelmä kohtelee potilaita eriarvoisesti. Näin on, ja epäkohdat uhkaavat syventyä. Etenkin monisairaat, useita palveluja tarvitsevat ja syrjäseuduilla asuvat sekä vanhukset muistavat hallituksen siitä, että se vei heiltä hoidonkin eikä vain leikannut lääke- ja muita etuuksia.
Moni nostaa kädet pystyyn soten edessä: Minä en ymmärrä tästä mitään! Eikä ihme. Se on vaikeaa ammattilaiselle, saati kansalaisille.
Kaupungeissa ja kasvukeskuksissa muutos saattaa olla arjessa vähäinen. Osa nykyisistä terveysasemista lopetetaan ja palveluja keskitetään.
Tämäkin on siedettävää, jos niitä palveluja on tarjolla. Syrjäseuduilla se ei ole päivänselvää.
Valtiovarainministeriö valvoo haukkana maakuntien määrärahoja. Rahat eivät tule riittämään sote-palveluihin, jos mennään hallituksen säästöpiirustusten mukaan.
Väistämättä palvelumaksut, joista päätetään muuten vasta syksyllä, nousevat. Tämän lisäksi rajoitetaan hoitoon pääsyä: eli syntyy se sama pullonkaula, mutta se siirtyy terveyskeskuksista erikoissairaanhoidon ovelle.
Vastuulliset ovat paenneet rikospaikalta, kun sote-uudistus käynnistyy. Jos sote käynnistyy, se aloittaa vuoden 2020 alussa.
Tuolloin pääministeri Juha Sipilän (kesk.), valtiovarainministeri Petteri Orpon (kok.) ja sinisten monisalkkuministerin Sampo Terhon hallitus on historiaa. Vastuulliset, herrat ministerit, ovat kuka milläkin vihreällä oksalla.
Oppositiosta on esitetty yhteistyötä valmisteluun, uutta valmistelua ja lopulta soten hylkäämistä nykymuodossa. Osa nykyisestä oppositiosta, mahdollisesti joidenkin nykyisten hallituspuolueiden kanssa, vastaa sote-sopasta seuraavassa hallituksessa.
Hyvin todennäköisesti: sote-sopan keittämistä jatkaa myös seuraava hallitus. Orpo kasasi omia joukkojaan sote-päätöksen ympärille lupaamalla korjauksia seuraavalla hallituskaudella. Luvassa on muun muassa maakuntien yhdistämisiä.