Helsingin keltaisten kaupunkipyörien toinen kesä päättyy lokakuun lopussa. HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen, ensimmäisenä kesänä koko kaudeksi rekisteröityi reilut 10 000 käyttäjää.
Mikä on ollut kaupunkipyörien suosio päättyvänä kesänä?
– Käyttäjämäärä yli kolminkertaistui ja oli yli 34 000.
Mikä selittää suosion kasvun?
– Pyöräasemien ja pyörien määrä kolminkertaistui. Tänä kesänä asemia oli 140 ja pyöriä 1 400. Asemia tuli nyt myös hiljaisemmille paikoille.
Mitkä ovat vilkkaita pyöräasemia?
– Vilkkaimpia paikkoja ovat metroasemat ruuhka-aikoina. Kaikkein vilkkaimmat paikat sijaitsevat rautatieaseman ympäristössä.
Mihin tarkoituksiin kaupunkipyöriä käytetään?
– Kaupunkipyörää käytetään asiointimatkoilla, esimerkiksi kaupassa käyntiin. Niillä mennään harrastuksiin ja puolet kertoo käyttävänsä kaupunkipyörää työmatkan osana.
Ovatko käyttäjät helsinkiläisiä vai muilla ajoneuvoilla Helsinkiin tulevia ulkopaikkakuntalaisia?
– Molempia on, mutta selkeä valtaosa käyttäjistä on helsinkiläisiä.
Mitkä ovat kaupunkipyörien käyttöajat ja matkojen pituudet?
– Matkat kestävät keskimäärin vartin ja ovat parin kilometrin mittaisia.
Mikä vaikuttaa kaupunkipyörän käyttövilkkauteen?
– Säät vaikuttavat. Tosin koko kesän, aina toukokuun alusta syyskuulle käyttö oli tasaisen vilkasta. Edelleenkin tehdään pyörää kohti päivässä neljä matkaa, vaikka säät ovat huonot.
Mitä liikennemuotoja kaupunkipyörät korvaavat?
– Kaupunkipyörä korvaa kävelyä, ratikkaa ja bussia. Jopa 14 prosentilla käyttäjistä pyörä on korvannut oman auton käytön.
– Muutama tuhat automatkaa on kesän aikana korvautunut kaupunkipyörällä.
Mikä on kaupunkipyörien taloudellinen saldo?
– Pyörien käyttömaksuista on tullut HKL:lle yli miljoona euroa. Sillä katetaan noin puolet järjestelmän kustannuksista, kuten suunniteltiin.
Mitä kyselynne kertoo käyttäjätyytyväisyydestä?
– Järjestelmän toimivuudesta pidetään, käytön helppous palvelee käyttäjää hyvin. Joitakin pulmia esiintyi yksittäisillä asemilla, telineissä oli täyttä tai tyhjää. Nämä ovat säädettävissä olevia asioita.
– Myös hintaa pidetään kohtuullisena. 25 viidellä eurolla saa ajaa niin monta puolen tunnin mittaista jaksoa kuin haluaa. Pidemmästä käytöstä tulee euron maksu puolelta tunnilta.