Viikon kysymys
Kymmenkunta ammatillisen koulutuksen järjestäjää kokeilee opettajien vuosityöaikaa ensi lukuvuonna. Opettajien ammattijärjestö OAJ on ehdottanut vuosityöaikamallia myös perusopetukseen.
Toimiiko vuosityöaikamalli, OAJ:n neuvottelujohtaja Petri Lindroos?
– Ammatillisessa koulutuksessa olemme siirtymässä 1 500 tunnin vuotuiseen työaikaan. Olemme yrittäneet neuvotella myös peruskoulun opettajille 1 520 tunnin työaikaa Vantaan, Vaasan ja Jyväskylän kaupunkien yksittäisiin kouluihin.
Eikö esityksenne kelpaa kuntatyönantajalle?
– Työnantajalla on vähän toisenlaiset lähtökohdat tähän sopimiseen kuin meillä. Me emme ole valmiita tekemään säästösopimuksia tai polkemaan opettajien palvelussuhteen ehtoja. Viime viikolla jouduimme useamman yrityksen jälkeen toteamaan, että emme pääse asiassa eteenpäin.
Minkälaiset lähtökohdat työnantajalla oli?
– Heidän esittämässään järjestelmän muutoksessa työaika olisi lisääntynyt. Muutos olisi näkynyt plussana palkkasummassa, mutta työajan ja palkan suhde eivät olisi kohdanneet. Ns. sidotun työajan hinta olisi pudonnut.
Mitä te opettajat ehdotitte?
– Pyrimme sopimaan, paljonko opetuksen suunnitteluun ja arviointiin tulee varata aikaa. Meidän ja työnantajien näkemykset poikkesivat toisistaan.
– Työnantajien esittämä aika heijastuisi suoraan opetuksen laatuun. Meidän täytyy pitää huolta myös siitä, minkälaista laatua opettajamme opetuksellaan tuottavat.
Eivätkö työnantajat hyväksy, että opettajat suunnittelevat työtään?
– Emme päässeet yksimielisyyteen suunnittelun määrästä. Työnantajat totesivat, että kyllähän sitä nyt vähemmälläkin selviää. Työnantaja tarjosi opetuksen suunnittelulle ja arvioinnille liian pientä suhteellista osuutta ja työajan lisääntymistä. Työajan lisääntyminen ja palkka eivät kohdanneet.
Mihin opettajat tarvitsevat suunnitteluaikaa?
– Laadukas opetus edellyttää aina huolellista suunnittelua. Opetussuunnitelmat ovat uudistumassa. Perusopetuksessa se tarkoittaa, että opettajat joutuvat yhdessä valmistelemaan erilaisia asia- ja aihekokonaisuuksia. Yhdessä tekeminen vaatii enemmän suunnitteluaikaa kuin aiemmin ja sen ajan suhteellisen osuuden pitää kasvaa.