Viikon kysymys
Kaupan liiton tuoreen selvityksen mukaan lapsiperheet ja suurissa kaupungeissa asuvat kokevat kauppojen vapautuneiden aukiolojen helpottavan arkensa järjestelyjä.
Lisäsikö aukiolon vapautuminen kaupassa käyntiä, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja?
– Kyllä se ainakin myyntiä lisäsi. Sitä on vaikeampi arvioida, paljonko lisäyksestä johtui aukiolon vapautumisesta.
– Ainakin aukioloajan vapauttaminen on helpottanut kuluttajien arjen suunnittelua.
Minkälaiset ihmiset käyttävät laajennettuja aikoja?
– Viikonloppuisin nuorehkot, alle 40-vuotiaat ja lapsiperheet. Arki-iltojen myöhäiset aukiolot ovat nuorten miesten asiointiaikaa.
– Suuri enemmistö kuluttajista pitää vapaista aukioloista, on niitä sitten hyödyntänyt tai ei. Kolme viidestä on asioinut kaupoissa uusina aukioloaikoina. Eniten on hyödynnetty lauantai-iltojen tai sunnuntaiden aukioloja.
Kuka käy kaupassa yöllä?
– Nuoremmat miehet, vuorotyöläiset ja muut, joille kahdeksasta viiteen aika ei sovi.
Kuinka suuri osa kaupoista laajensi aukioloaan?
– 60 prosenttia on kokeillut laajennettua aukioloa. Etenkin päivittäistavara- ja tavaratalokaupan suurimmat työllistäjät näyttävät kannattavan aukiolosääntelyn poistamisesta.
Toiko aukioloaikojen laajentaminen lisää työpaikkoja?
– 46 prosenttia lisäsi joko osa-aikaisten tuntimäärää, osa-aikaisten työntekijöiden määrää tai kokoaikaisten työntekijöiden määrää. Työntekijöiden tai työtuntien määrää lisäsivät eniten isot päivittäistavarakaupat ja isot erikoistavarakaupat.
Lisääntyikö vähittäiskaupan kilpailu, kun aukiolo laajeni?
– Ainakin yritysten itsensä mukaan lisääntyi. Runsas 80 prosenttia päivittäistavarakaupoista ja lähes puolet erikoiskaupoista kokee kilpailun kiristyneen nimenomaan aukiolojen vuoksi.
Ovatko kaikki kaupat tyytyväisiä aukiolon vapautumiseen?
– Monet vapautta vastustavista kaupoistakin kannattavat periaatteessa vapaata aukioloa, jos vain saisivat sulkea kauppansa kannattamattomina tunteina. Tämä ei aina ole mahdollista esimerkiksi kauppakeskuksissa.