Viikon kysymys
Energiansäästökampanja Energiahukkajahti käynnistyi viikon alussa.
Yliarkkitehti Harri Hakaste ympäristöministeriöstä, millaisesta hukkajahdista on kyse?
– Kyse on energiatehokkuuskampanjasta, joka on suunnattu asunto-osakeyhtiöille.
Sopivatko kampanjan ohjeet myös vuokrataloyhtiöille?
– Kyllä sopivat. Ensisijaisesti kohteena ovat taloyhtiöiden hallitukset ja isännöitsijät. Kohderyhmänä ovat myös asukkaat, jotka voivat välittää ideoita ja tietoja puutteista omaan taloyhtiöönsä.
– Asukkaat ovat viime kädessä hyötyjiä, koska säästöjen lisäksi kyse on asumisviihtyvyydestä.
Kuinka merkittävä osa asuminen on energian kulutuksesta?
– Rakennussektori kuuluu ilmastopolitiikan keskeisiin alueisiin. Arvion mukaan rakennuksissa käytetään noin 40 prosenttia kaikesta energiasta. Kasvihuonepäästöjen osuudenkin arvioidaan olevan 30 prosentin luokkaa kaikista kasvihuonepäästöistä.
Mihin osoittaa kampanjan kärki?
– Kohteena ovat säätötoimenpiteet ja tiivistykset. Ne voidaan tehdä ilman isoja ja kalliita remontteja. Tarkoituksena on ottaa energiankulutuksesta löysät pois.
Kuinka paljon taloyhtiöissä voi mennä energiaa harakoille?
– Kiinteistöliiton ja Motivan arvioiden mukaan energiahukka saattaa olla jopa 30 prosenttia käytettävästä energiasta.
– Energia on myös euroja. Jopa 10 prosenttia taloyhtiön rahoista voi mennä haaskoon turhan energiahukan vuoksi.
Mitä se merkitsee yksittäisen kotitalouden kannalta?
– Rahaa voi mennä taivaan tuuliin yhden etelän äkkilähdön verran rahaa.
Vaatiiko energian säästäminen suuria investointeja?
– Meidän lähtökohtamme on kustannustehokkuus. Kampanjassa tarjotaan esitellä tehostamiskeinoja toimenpide kerrallaanja kohteena ovat kerrostalot, rivitalot ja paritalot.
Millaisia keinoja on kustannustehokkaasti käytettävissä?
– Toimenpiteiden kohteina on viisi kohtaa: ikkunat ja ovet, ilmanvaihdon säätö, lämmitysjärjestelmän optimointi, veden kulutus sekä sähkönkulutuksen hallinta.
– Näistä lämmitysjärjestelmän säätö on toimenpiteistä isoin ja saattaa vaatia talon yhtiökokouksen päätöstä.
Miten kampanjaan voi lähteä mukaan?
– Sähköpostilla, johon merkitään oma talotyyppi, lämmitysjärjestelmä ja ilmanvaihtojärjestelmä. Yhteydenottaja saa omaa talotyyppiä koskevan ohjeistuksen.
– Ehdotamme, että kutsutaan koolle taloyhtiön energiakokous. Nettisivuilta löytyy valmis esityslista, mitä kokouksessa kannattaisi käsitellä.
Keitä kampanjassa on mukana?
– Kampanja kestää vuoden ja sitä vetää ympäristöministeriö. Mukana ovat keskeiset asiantuntijat ja toimijat, kuten Motiva, Kiinteistöliitto, Isännöintiliitto, Vuokranantajat, Rakli, Ekokumppanit ja LVI-liitto.