Autoteollisuus on kiertänyt ajoneuvoille asetettuja päästörajoitteita ja Euroopassa tätä on katsottu läpi sormien. Tähän tulokseen päätyy, kun lukee Euroopan parlamentin päästöhuijauksia tutkivan, niin sanotun EMIS-valiokunnan väliraporttia.
Raportista keskusteltiin viime viikolla parlamentin täysistunnossa. Päästöhuijauksethan ovat olleet parlamentin tutkittavana maaliskuusta asti. Vaikka asian luulisi kiinnostavan komissiotakin, on kuulemisten järjestäminen ollut välillä tervanjuontia – asiakirjojen avoimuudesta puhumattakaan.
EMIS-valiokunnan ainoana suomalaisjäsenenä olen päässyt seuraamaan selvittelyä läheltä. Johtopäätös on selvä: Yhdysvalloissa kuluttajan suoja on laissa huomattavasti vahvempi kuin Euroopassa. EU:ssa suojellaan auton moottoria ja valmistajaa, mutta kuluttaja on monessa tilanteessa suojaton.
Pelkästään Volkswagenia on turha ruoskia, kun koko autoteollisuus on ollut mukana.
Syyllisten etsintä ei riitä, vaan oma tavoitteeni on ollut toimia kuluttajien luottamuksen palauttamiseksi ja ympäristön hyväksi. Nykyistä tiukempia pelisääntöjä tarvitaan esimerkiksi ajoneuvojen tyyppihyväksyntään (tarvittaessa tiiviillä siirtymäajalla). Koko EU:ssa on tarve myös harmonisoiduille standardeille ja säännölliselle auditoinnille kontrolloimaan esimerkiksi testauslaitoksia. Sanktiot eivät riitä, vaan hyvin asiansa hoitavia voitaisiin myös palkita.
Oleellista on ymmärtää koko tapahtumaketju. Mitä päästörajoituksia ohjaavien direktiivien valmistelun aikana oikein on tapahtunut? Mitä virheistä voidaan oppia? Kyse ei ole vain autoteollisuuden säätelystä, vaan tutkinta valaisee kirkkaasti ongelmia, joita päätöksenteossa ylipäätään edelleen pesii.
Pelkästään Volkswagenia on turha ruoskia, kun koko autoteollisuus näyttää olleen yhtenä rintamana mukana. Puhtain paperein eivät selviä myöskään päättäjät, onhan ero testiarvojen ja todellisten ajon aikana tapahtuvien päästöjen välillä ollut tiedossa jo 1990-luvun lopulta alkaen. Huijauksen on silti annettu jatkua.
Lopullista arviota valiokunnalta odotetaan loppuvuodesta, mutta itse en pidättele henkeä. Yllätyn iloisesti, jos johtopäätökset viedään käytäntöön ja eurooppalainen lainsäädäntö saadaan vihdoinkin suojelemaan kuluttajan oikeuksia, ihmisten henkeä ja terveyttä vahvemmin kuin valmistajan ja moottorin oikeuksia.
Kirjoittaja on Euroopan parlamentin jäsen.