Viikon kysymys
Kuluttajien ostopäätöksiin pyritään vaikuttamaan tuotteisiin liitettävillä alkuperämerkeillä, jotka kertovat tuotteen suomalaisuudesta.
Mikä on alkuperämerkkien todellinen vaikuttavuus, Suomalaisen Työn Liiton markkinointipäällikkö Reetta Mentu?
Suomalaiset haluavat, että tuote työllistää suomalaisia.
– Meidän tutkimusten mukaan ne vaikuttavat. Siitä kertoo sekin, että yritykset haluavat alkuperämerkkejä käyttää. Esimerkiksi Avainlippu-merkin käyttäjämäärä nousee jatkuvasti.
Miksi kuluttajat haluavat suosia suomalaista?
– Sitä on selvitetty ja kärjessä on työllistäminen. Suomalaiset haluavat, että tuote työllistää suomalaisia.
– Ostopäätöksiin vaikuttavat monet tekijät, mutta merkit tekevät suomalaisuuden näkyväksi, jolloin päätös on kuluttajalla.
Mikä merkki on Suomalaisen Työn Liiton tuoreen tutkimuksen mukaan tehokkain ostopäätöksen ohjailija?
– Kyselytutkimuksessamme kärkeen nousi Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu. 80 prosenttia vastaajista mainitsi Avainlipun kun kysyttiin, mikä merkki motivoi ostamaan tuotteen.
– Muutkin valvotut merkit ovat tehokkaita ja niitä myös käytetään eniten. Hyvin tutkimuksessa pärjäsivät myös esimerkiksi Sirkkalehtilippu ja Hyvää Suomesta -merkki.
Mikä on Avainlipun vaikuttavuuden salaisuus?
– Se on laajasti käytössä. Siihen törmää esimerkiksi ruokakaupassa, käyttötavarakaupassa ja palveluissa. Lisäksi sen etuna on pitkä ikä. Avainlippu on ollut samanlaisena käytössä jo 50 vuotta.
Kuinka paljon Avainlipputuotteita on markkinoilla?
– Avainlippu on myönnetty yli 3 300 tuotteelle, tuoteperheelle ja palvelulle. Se kertoo, että tuote tai palvelu on tuotettu ja se työllistää Suomessa.
Mitä muita merkkejä Suomalaisen Työn liitto myöntää?
– Design from Finland -merkki on viisi vuotta vanha. Suomalaisesta ammattimaisesta muotoiluosaamisesta kertovia merkkejä on myönnetty noin 350 tuotteelle.
– Sen lisäksi meillä on Yhteiskunnallinen yritys -merkki. Se kertoo, että yritys on perustettu yhteiskunnallista tarkoitusta varten, ja sen voitosta suurin osa kanavoituu yhteiskunnalliseen hyvään. Merkin saaneen yrityksen ensisijainen tarkoitus ei voi olla voiton tavoittelu.
– Viisi vuotta vanhaa merkkiä on myönnetty noin 90 yritykselle.
Voiko merkeillä johtaa kuluttajaa harhaan?
– Ei ainakaan meidän merkeillämme. Toimikunnat käsittelevät merkin myöntämisen edellytykset yritys- ja tuotekohtaisesti.
– Merkit täytyy uusia kolmen vuoden välein, ja suomalaisuusaste tarkastetaan säännöllisin väliajoin. Olosuhteiden muutoksista täytyy tiedottaa meille.
– Avainmerkkejä on myös otettu pois, jos olosuhteet ovat muuttuneet.