On asioita, jotka pysyvät ratkaisemattomina jopa vuosikymmeniä kestäneen harkinnan jälkeen. Tärkein niistä on kysymys siitä, kuka on kaikkien aikojen paras elokuvaohjaaja, John Ford vai Howard Hawks.
Valinnan tekee vaikeaksi se, että molemmat tekivät samaan aikaan eräitä maailman parhaita elokuvia ja käyttivät tärkeimpien länkkäriensä päätähtenä John Waynea.
Kaiken lisäksi molemmilta löytyy yksi lännen trilogia sekä yksi vaelluswestern, jotka vuoron perään tuntuvat lajityypin huipentumalta. Fordin ratsuväkitrilogia on parempi kuin Hawksin löyhempi Rio Bravon, El Doradon ja Rio Lobon kimara, mutta Hawks tuntuisi vetävän pidemmän korren eeppisissä vaellustarinoissa Punaisella virralla. Fordin Etsijöiden monia ansioita rasittaa intiaaneihin kohdistuva rasismi.
Tällaisia juttuja kirjoittaessa pitää aina kertoa myös tarina siitä, miten John Waynen läpimurtoelokuvan Hyökkäys erämaassa vuonna 1939 ohjannut Ford seurasi happamana Punaisen virran kuvauksia vuonna 1947. ”En tiennytkään, että tuo iso paskiainen osaa näytellä”, Ford kommentoi ikämieheksi vanhennutetun Waynen otteita.
Hawks oli monipuolisempi. 1960-luvulla hänen sanottiin ohjanneen kaikkien aikojen parhaan elokuvan useimmissa lajityypissä. Ei se pitänyt silloinkaan paikkaansa, koska Hawksilta puuttuivat musikaalit. Silti Hawksin laaja-alaisuus oli häkellyttävä. Suurten lännenelokuvien lisäksi gangsterielokuvien pioneeri Arpinaama jo 1932 ja rikoselokuvien klassikko Syvä uni 1946.
Hawks olisi jäänyt elokuvan historiaan pelkästään screwball-komedioillaan, joiden hauskuuteen ei ehkä ylletä enää koskaan. Cary Grant vahvojen naisten pyöriteltävänä elokuvissa Hätä ei lue lakia, Meidän vastaeronneiden kesken ja Olin mies-sotamorsian ovat konekiväärimäisen nokkelan sanailun juhlaa.
Sekin oli tyypillistä Hawksille, että elokuvat kertovat rautaisista ammattilaisista koostuvasta miesjoukosta, jonka johtajaa vielä nokkelampi nainen pyörittää mielensä mukaan. Rio Bravossa John Wayne pehmenee Angie Dickinsonin naisellisten keinojen edessä.
Vaan olihan myös Ford paljon muutakin kuin lännen mies. Häneltä puuttuvat varsinaiset farssit, mutta sydämellistä komediaa nähdään Vaiteliaassa miehessä sekä Judge Priest -elokuvissa. Ratsuväkitrilogian koomisissa kersanteissa on farssinkin aineksia.
Ford teki myös vavahduttavaa draamaa. Siinä hän oli parhaimmillaan Vihan hedelmissä, lähes sosialistisessa Hollywoodin valtavirtaelokuvassa.
Ehkä on olemassa asioita, joita ei kerta kaikkiaan voi ratkaista. Tasapeli.
John Fordin Mies joka ampui Liberty Valancen Yle Teemalla sunnuntaina 4.9. kello 18. Teemalauantai Howard Hawks, amerikkalainen mestari ja Syvä uni 29.10.