KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Kauppalaiva Christina on lajinsa viimeinen

Kauppalaivat Christinan saapuminen laituriin on saarelaisille sosiaalinen tapahtuma.

Kauppalaivat Christinan saapuminen laituriin on saarelaisille sosiaalinen tapahtuma. Kuva: UP/Kari Leppänen

Valikoimasta löytyy kaikkea mitä saarelaiset tarvitsevat.

UP/Kari Leppänen
25.7.2016 15.55

Ensio ”Enska” Mäntylä ohjaa varmoin ottein kauppalaiva Christinan Pörtön (Pirttisaari) laituriin. Saari sijaitsee noin 30 kilometrin päässä Helsingistä ja saman verran matkaa kertyy Porvooseen.

Sää on aurinkoinen ja laiturilla on vastassa puolensataa hyväntuulista saarelaista odottamassa päivän kohokohtaa. Laiturilla vaihdetaan kuulumiset ja puhutaan ajankohtaiset asiat ruotsiksi ja suomeksi. Kauppalaivan saapuminen on sosiaalinen tapahtuma.

– Kipparista tuntuu hyvältä, kun ihmiset ovat hyvällä päällä ja me saamme palvella saarelaisia, Enska myhäilee.

Kauppias Siv Ahonen ja häntä avustava Daniela Sandström siirtyvät komentosillalta alas laivan ruumaan, joka toimii myymälänä.

– Minua sanotaan sitten Dockaniksi, Siv Ahonen ohjeistaa niin tiukalla nuotilla, että asia tulee kerralla selväksi.

Liikkeellä kuutena päivänä viikolla

Kauppalaivan asiakkaat ovat pääasiassa kesämökkiläisiä. Talviasutustakin saarilta jonkin verran löytyy, kuten juuri Pörtöstä. Siellä toimi kansakoulukin aina 1960-luvulle asti. Pörtön kesäasukkaat ovat pääosin kalastajien ja luotsien jälkeläisiä.

– Vi ses på torsdagen, huikkaa saarelainen toiselle Christinan valmistautuessa noin puolen tunnin jälkeen lähtöön kohti seuraavaa saarta. Christina saapuu laituriin seuraavan kerran ylihuomenna torstaina.

Christina kiertää Helsingin ja Sipoon saaristoa kolmea eri reittiä kuutena päivänä viikossa. Päivässä saaria on 15 – 20.

Taatusti tuoreita lähituotteita

Pörtö on viides etappi sen jälkeen kun laiva lähti aamulla Karhusaaren venesatamassa sijaitsevalta kaupalta.

Christer Lindqvist toi laivaan mansikoita aamuvarhain. Hän esitteli itsensä Krisuksi ja väitti maailmankirjojen menneen sekaisin.

– Tämä on heikoin mansikkavuosi 175 vuoteen, Krisu tiesi tilastojen kertovan. Asiasta oli kerrottu radiossa.

Kaupan kahvilaterassilla aprikoitiin ilmastonmuutoksen osuutta asiaan. Syyttömänä sitä ei pidetty, sillä säiden ääri-ilmiöiden arvioitiin yleistyneen ympäri Euroopan ja koko maailman.

Krisun mansikat ja perunat tulevat maatilalta muutaman kilometrin päästä. Laivaan tuodaan myös taatusti tuoretta, yöllä savustettua lohta. Tarmolan kotileipomo tuo laivaan tuoreet leivät ja muut leipomotuotteet jokaisena arkiaamuna.

– On tärkeää, että saarelaiset saavat tuoretta tavaraa, Dockan korostaa.

Kauppalaivasta löytyvät kaikki päivittäistavarat, elintarvikkeet, juomat, multaa ja kaasupulloja ja tarvittaessa myös tilaustuotteita, kuten pieniä määriä rakennustarvikkeita. Nytkin lastiin otetaan lautoja laiturin korjaamiseen.

Enska kehuu valikoimaa.

– Kaikkea saa, mitä saarissa tarvitaan ja tila antaa periksi. Joskus on viety lampaitakin Kaunissaareen.

Perinteet velvoittavat

Kauppalaivan tukikohtana toimiva kauppa sijaitsee Karhusaaren venesatamassa. Karhusaari liitettiin Helsinkiin valtioneuvoston päätöksellä vuonna 2009. Jos sipoolaisilta kysytään, kyseessä oli ryöstö.

Kauppa aloitti toimintansa 1950-luvulla saaristokauppana Granössä. Winberg & Winbergin perustivat Dockanin vanhemmat. Kauppalaivatoiminta käynnistyi 1963.

Dockanilla on menossa 54. kesä kauppalaivalla. Talvet hän hoitaa Karhusaaren kauppaa ja vastaa kesät laivakaupasta. Karhusaaren kauppaa tulee kesäksi hoitamaan Ruotsista Dockanin sisko Christina. Kauppalaiva on saanut nimensä hänen mukaansa.

Enskalla on menossa 20. kesä Christinan kipparina. Enska ja Dockan ovat serkuksia.

Danielalle tämä on neljäs kesä Christinalla. Hän aloitti homman 16-vuotiaana.

Kesä kerrallaan

Kauppalaiva Christina on lajinsa viimeinen Suomessa.

– Voi sanoa, että melkein koko maailmassa, Enska tietää.

Kauppalaiva Christina on rakennettu alun perinkin myymälälaivaksi Summassa vuonna 1971. Christina on 14 meriä pitkä ja 4 metriä leveä. Laivaa kuljettaa 225 hevosvoiman moottori.

Kauppalaiva on toiminnassa kesäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin, käytännössä koulujen kesälomien ajan. Huippusesonki on juhannuksesta heinäkuun kolme ensimmäistä viikkoa.

– Sen jälkeen saarten mökkiläiset alkavat siirtyä jo takaisin mantereelle töihin.

Kesän kääntyessä lopulleen saarelaiset alkavat kysellä seuraavasta kesästä. ”Kai me taas ensi kesänä nähdään”.

Sitä ei Enskan mukaan voi tietään etukäteen.

– Menemme kesä kerrallaan. Seuraavasta kesästä tehdään päätöksiä vasta joulun tietämissä.

Joskus rankkaa työtä

Nyt ilma on tyyni ja aurinkoinen. Siitä huolimatta Sipoon selällä aallot keinuttivat Christinaan niin, että kippari katsoo aiheelliseksi kysyä, onko kyydissä merisairauteen taipuvaisia. Ei onneksi ollut.

– Mainingit tulevat suoraan Puolan rannikolta asti yli aavan Itämeren, Enska opastaa.

Enskan kippariuralle ei ole sattunut sellaista säätä, ettei liikkeelle olisi lähdetty. Kerran on jäänyt puolipäivää ajamatta, kun laivaa ei pystynyt merenkäynniltä enää ohjaamaan.

Tänä kesänä on toistaiseksi vain yksi laituri jäänyt väliin.

Joskus merenkäynti on niin hurjaa, ettei laituriin ole asiaa rikkomatta laivaa tai laituria. Välttämättömyystarvikkeet pyritään silloinkin toimittamaan laiturille heittämällä.

– Vauvanruokaa ja sellaista. Kaljakoreja me ei heitetä.

Joskus ajetaan saaren tyynelle puolelle ja saarelaiset hakevat tarvikkeita veneillään.

Enska myöntää, että kovassa merenkäynnissä homma voi olla hyvin rankkaa.

– Ruoria pitää vääntää jokaista aaltoa vastaan. Siinä on illalla fyysisesti aivan loppu.

Suorinta reittiä

Christina ei kulje väyliä pitkin vaan suorinta mahdollista reittiä saaresta toiseen. Sen tehdäkseen täytyy tuntea vedet hyvin, sillä ne ovat sokkeloiset, täynnä kiviä ja hankalia paikkoja.

Ja Enska tuntee nämä vedet kuin omat taskunsa. Hänelle merenkulku on veren perintöä. Hän on kulkenut näitä vesiä mm. pyytämässä silakkaa ja apumiehenä proomuissa.

1970-luvulta lähtien Enska on toiminut mantereella yrittäjänä, jonka leipälajeja ovat ympäristötekniikka, raskaat maansiirtotyöt, nostot ja erikoiskuljetukset.

ILMOITUS
ILMOITUS

– Minulle laivan kipparointi on tavallaan kesäloma, vaikkakin rankka. Liikkeellä ollaan kuutena päivänä viikossa aamusta iltaan. Tässä saa ajatukset irti omasta työstä.

– En tätä tekisi, jos en tästä nauttisi, hän kuittaa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Mai Kivelä.

Kertakäyttö- ja krääsätalous on yksinkertaisesti lopetettava, Mai Kivelä sanoo

Hanna Sarkkinen ei voi ymmärtää, miksi hallitus syrjii Oulun eteläistä aluetta.

Oulaskankaan yöpäivystys on pidettävä auki, vaatii oululaisedustaja Hanna Sarkkinen

Kyselyjen mukaan hyvinvointialueet ovat työntekijöille huonovointialueita.

Kysely: Puolet sosiaalialan ammattilaisista kohtaa väkivaltaa työssään

Nyt tarvitaan lisää valtaa alueille, Laura Meriluoto sanoo.

Oulaskangas-kansalaisaloite tänään eduskunnassa – Meriluoto: perussuomalaiset sanelevat lähipalveluja Helsingistä

Uusimmat

Mai Kivelä.

Kertakäyttö- ja krääsätalous on yksinkertaisesti lopetettava, Mai Kivelä sanoo

Hanna Sarkkinen ei voi ymmärtää, miksi hallitus syrjii Oulun eteläistä aluetta.

Oulaskankaan yöpäivystys on pidettävä auki, vaatii oululaisedustaja Hanna Sarkkinen

Kyselyjen mukaan hyvinvointialueet ovat työntekijöille huonovointialueita.

Kysely: Puolet sosiaalialan ammattilaisista kohtaa väkivaltaa työssään

Nyt tarvitaan lisää valtaa alueille, Laura Meriluoto sanoo.

Oulaskangas-kansalaisaloite tänään eduskunnassa – Meriluoto: perussuomalaiset sanelevat lähipalveluja Helsingistä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Kuka on vastuussa jos joku kuolee, kysyy kansanedustaja

 
02

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

 
03

”Sata uutta työtöntä joka päivä Orpon hallituksen aikana” – Keskustan Kurvinen iski järkyttävät luvut pöytään

 
04

Yt-neuvottelujen aalto pyyhkäisi yli Suomen, viikossa yli 3000 työpaikkaa katkolle

 
05

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Meppi Kyllösen ”työvoitto” säästi Suomelle miljoonia – EU-byrokratia ei rantaudu Saimaalle

08.10.2025

Vasemmistoliitto ei sitoudu tässä vaiheessa mihinkään sopeutusmiljardiin, Minja Koskela sanoo

08.10.2025

Tehokkain tapa säästää ilmastoa on ryhtyä vegaaniksi – tai edes vähän sinnepäin

08.10.2025

Hallituksen politiikka lisää eriarvoisuutta ja turvattomuutta, Laura Meriluoto sanoi sisäisen turvallisuuden keskustelussa

07.10.2025

Pääekonomisti murskaa perustelut, joilla työttömyyskriisiä vähätellään

07.10.2025

Wille Rydmanin vittuilu jäi Suomen hallituspiirien ainoaksi reaktioksi Israelin väkivaltaan aktivisteja kohtaan

07.10.2025

Euroopan Israel-suhde murroksessa – Tutkijan mukaan Israelin tukemisesta tulee keskustaoikeistolle taakka, jonka vasemmistolaiset tuntevat hyvin

07.10.2025

Toisenlainen maailma on mahdollinen – Terveisiä Rojavasta

06.10.2025

Venäjä hyökkää Ukrainaan kännissä, pilvessä ja kaaoksessa mieltä kääntävässä esikoisromaanissa

05.10.2025

Ilmastonmuutos runtelee myös siitä kertovia journalisteja

05.10.2025

Vasemmistoliiton kannatus on kasvanut jo neljä kertaa peräkkäin

05.10.2025

Trilleri, jollaista ei ole ennen Suomessa kirjoitettu: pakohuonepeli muuttuu peliksi elämästä ja kuolemasta Alex Ansamaan Pelintekijässä

04.10.2025

Häpeä estää Sierra Leonen naisia käyttämästä ehkäisyä: Moni mies uskoo ehkäisyä käyttävän naisen olevan siveetön

04.10.2025

Nepalin kumousta säestivät historiaa reaaliajassa vääristelevät intialaiset valeuutiset

04.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään