Viikon kysymys
Kansalaisaloitteessa vaaditaan enintään 7,5-prosenttia oluita päivittäistavarakauppoihin. Aloitteen ensimmäisinä allekirjoittaneet viinikauppias Petri Viglione, sahdintekijä Pekka Kääriäinen ja Olutliiton puheenjohtaja Heikki Kähkönen korostivat toimivansa yksityishenkilöinä.
Miksi vahvoja oluita pitäisi myydä päivittäistavarakaupoissa Heikki Kähkönen?
– Siksi, että kaikki suomalaiset voisivat maistella hyviä oluita. Suurin osa suomalaisten pienpanimoiden oluista on vahvoja. Koska Alko ei pysty myymään niitä kaikkia, ihmiset eivät aina löydä haluamiaan oluita.
Miksi rajana ovat 7,5 prosenttiset oluet?
– Suomalaisessa yhteiskunnassa ei päästä tällaisissa asioissa jättiloikalla eteenpäin. Tämä raja mahdollistaisi, että suomalaiset voisivat maistella hyviä oluita.
– Osa oluista kypsyy luontaisesti yli ruokakaupoissa myytävän 4,7 prosentin. Esimerkiksi Nokian panimo ei edes tee yli 4,7 prosenttisia oluita, koska niitä voisi myydä vain Alkon kautta.
Haluatteko te purkaa Alkon monopolin?
– Emme me Alkon monopolia halua purkaa, vaan helpottaa ihmisten mahdollisuuksia saada hyviä oluita. Suomeen voitaisiin perustaa myös erikoisoluiden kauppoja. Kilpailutilanne koituisi kuluttajien eduksi.
Alkoissa myyntiä valvoo viranomainen. Kuka sitä ruokakaupassa valvoisi?
– Kun eilen kävin kaupassa, kassan luona luki, että kaikilta olutta ostavilta, alle 30-vuotiailta näyttäviltä kysytään papereita.
– Yhdelläkään päivittäistavarakaupalla ei ole varaa menettää myyntilupiaan siksi, että myisi alaikäisille. Miksi Alko olisi myynnin valvojana jotenkin parempi kuin joku toinen, jos kauppaa uhkaa myyntiluvan menettäminen.
Eikö teitä pelota, että suomalaisten juominen lisääntyisi, jos vahvoja oluita saisi muulloinkin kuin Alkon aukioloaikoina?
– Alkon oluen myynti on reilu kahdeksan miljoonaa litraa vuodessa ja matkustajatuonti yli 30 miljoonaa litraa. Vahvan oluen myynti kannattaisi siirtää matkustajatuonnista kotimaahan, koska se lisäisi verotuloja jopa 50 miljoonalla eurolla.