Kun viime vuoden syyskuussa epäilin julkisesti, että Volkswagenin päästöhuijaus on vain alkusoittoa, oltiin autoalalla hyvin loukkaantuneita. Sittemmin liikenneala on kunnostautunut kyseenalaisella tavalla useammilla eri sektoreilla.
Volkswagenin lisäksi päästöhuijauksesta on epäilty myös Porschea ja Audia. Renaultia on syytetty harhaanjohtavasta mainonnasta Etelä-Amerikan markkinoilla. Suomalaisyritys Nokian Renkaat tunnusti manipuloineensa rengastestien tuloksia. Lisäksi merenkulkualan edelläkävijä Wärtsiläkin kertoi löytäneensä yhtiön sisältä moottoreiden polttoainekulutuksen peukalointia.
Mihin kuluttaja ja kansalainen voi enää luottaa?
Autojen päästöhuijaus on siitä surullinen juttu, että kymmenien vuosien aikana on ollut aikaa laittaa asiat kuntoon ja varautua yhä tiukentuviin päästövaatimuksiin. Eipä ole laitettu. Ympäristöystävällisyys myy, mutta vähentää yrityksen voittoja.
Jos kuluttaja on ollut sinisilmäinen, myös lainsäätäjä on ollut hampaaton.
Nyt olisi mahdollisuus ryhdistäytyä. Tässä kuussa työnsä Euroopan parlamentissa aloitti niin sanottu EMIS-valiokunta, joka perustettiin selvittämään päästöhuijausskandaalin yhteydessä paljastuneita puutteita Euroopan komission ja jäsenmaiden autoalaa valvovien viranomaisten toiminnassa.
Mutta mitäpä huhut jo ennen ensimmäistäkään kokousta kertoivat: oikeisto aikoo neliraajajarruttaa työtä sen minkä pystyy!
Autoteollisuuden lobbausvoima on parlamentissa jo nähty, viimeksi äänestyksessä autojen todellisia päästöjä koskevan lainsäädännön kanssa: EU-tasolla oli jo päätetty, että uusien autojen testauksen täytyisi vuodesta 2018 alkaen perustua todellisia ajo-olosuhteita vastaaviin testeihin (ns. real-drive testing), mutta autoteollisuuden tehokkaan lobbauksen seurauksena lainsäädäntöä löysennettiin. Tällaisia päätöksiä saa aikaan 10 miljoonan euron lobbausbudjetilla.
Viimeisin vedätysyritys on Euroopan autoteollisuuden kattojärjestön ACEA:n ehdotus, että näppärä tapa saavuttaa liikenteen ilmastotavoitteet olisi päällystää koko EU:n kaikki tiet uudestaan, koska tasaisempi asfaltti vähentää polttoaineen kulutusta. Ei maksaisi kuin 500 miljardia!
Kovin uskottavalta autoteollisuuden ilmastotyö ei siis vaikuta.
Jos tähän saakka on uskottu teknologian ratkaisevan päästöongelmat, nyt on aukaistava silmät. Jos tavoitteisiin on tähän asti päästy vain kepulikonsteilla, alamme kiriä kohti tavoitteita takamatkalta.
Kun taakanjakoa jäsenmaiden kesken aletaan kesän korvilla sovitella, odotettavissa on tiukkoja äänenpainoja. Pelkällä asfaltilla ei ongelma ratkea.
Kirjoittaja on Euroopan parlamentin jäsen