Pari vuotta sitten työnsä aloittaneet taiteilijaprofessorit Elina Knihtilä ja Hannu-Pekka Björkman halusivat näyttelijäntyöhön kansainvälisyyttä. He päätyivät yhteistyöhön Berliinissä asuvan taiteilijaprofessori, ohjaaja Mikko Roihan ja tuottaja Taina Sivosen kanssa.
Tästä syntyi Lavat auki -hanke, avaus uudenlaiseen kansainväliseen koulutukseen. Näyttelijäopiskelijat työskentelevät kolmivuotisen projektin aikana ammattiohjaajan kanssa.
Miksi Berliini ja Zucco?
Tällä projektilla halusimme osoittaa opiskelijoille, että töihin on mahdollista hakeutua myös Suomen rajojen ulkopuolelle.
Roihan ehdotuksesta opetus toteutettiin Berliinissä, jossa opiskelijoilla oli mahdollisuus nähdä monenlaista teatteria ja asuminen on suhteellisen edullista. Opiskelijat näkivät kolmisenkymmentä erilaista esitystä harjoitustensa ohessa. Elina Knihtilä perustelee valintaa luonnehtimalla Berliiniä edistykselliseksi teatterikaupungiksi.
Kaikkiaan kaksitoista näyttelijä- sekä kuusi dramaturgia-, ohjaaja-, ääni- ja valo- sekä lavastetaiteen opiskelijaa pakkasi kimpsunsa ja kampsunsa ja muutti pariksi kuukaudeksi Berliiniin Roihan oppiin.
Vapaa kädet saanut Roiha valitsi opiskelijoiden esitettäväksi modernin klassikon, vuonna 1989 aidsiin kuolleen ranskalaisen Bernard-Marie Koltès´n Roberto Zuccon. Se sai ensi-iltansa kirjailijan kuoleman jälkeen Berliinin tunnetussa Schaubühne-teatterissa.
Näytelmä kertoo Italiassa 1962 – 1988 eläneestä mielipuolisesta sarjamurhaajasta Roberto Succosta, joka vanhempiensa lisäksi päästi päiviltä lukuisan joukon ihmisiä, muun muassa poliiseja. Hän tappoi itsensä 28-vuotiaana. Tarina on synkkä, mutta ei edes tämän päivän todellisuudessa kovin vieras.
Zucco on nähty Suomessa Kom-teatterin tuotantona 1991 ja Vaasassa sitä seuraavana vuonna.
Havaintoja elämästä ja teatterielämästä
Opiskelijoiden asettumisesta uuteen ympäristöön, nuorten raikkaista havainnoista Berliinin elämästä ja historiasta voi lukea hauskoista ja mielenkiintoisista Lavat auki -blogeista www.uniarts.fi/blogit/lavatauki.
Ympäristö nimittäin pakotti opiskelijat myös pohtimaan politiikkaa. Historia on läsnä Berliniissä: muurinpätkiä, museoita, esityspaikan Ballhaus Ost -teatterin seinissä ammusten jäljet.
Sonja Kuittinen ja Fanni Noroila ovat blogissaan, From streets of Berladelphia, sitä mieltä, että yllättävä ja moninainen ympäristö pakottaa ihmiset muistamaan, mistä tulemme ja mihin ei koskaan enää haluta palata. Heidän mukaansa kaikki tämä heijastuu teatteriin.
”Saksalainen teatteri ajaa katsojansa muistamaan eikä unohtamaan itseään nautintoon tai illuusioon. Poliittisuus on täysin orgaaninen osa esityksiä,” opiskelijat kuvailevat blogissaan.
Kuittisen ja Noroilan mielestä ”useimmiten ilmaisu on kevyttä, mutta kuumaa asian ollessa erittäin painava ja kiihkeä. Esitykset ovat itsenäisiä ja vahvoja, eivätkä kalastele katsojien hyväksyntää vaan tarjoavat heille mahdollisuuden muodostaa oman mielipiteensä esityksen väitteestä.” Saksalaiset katsojat joko buuaavat tai hyväksyvät esityksen.
Näyttelijäksi maailmalle
vai Suomeen?
Opiskelijat työskentelivät Ballhaus Ost –teatterissa, jonka puitteet nekin ruokkivat asettumista uuteen kaupunkiin ja uuteen tapaan tehdä työtä Roihan ohjauksessa, joka painotti tarkkuutta ja jäntevyyttä.
Mikko Roihan lähestymistapa poikkesi totutusta. Zuccon rooli jaettiin useammalle. Muut näytelmän henkilöt olivat Zuccon tapaamia ja useimmiten tappamia ihmisiä. Pelkistetyssä esityksessä Ballhaus Ost –teatterissa Berliinissä välittyi irrallisuus ja kohtaamattomuus. Toteutus oli erinomaisen täsmällistä ja selkeää.
Näyttelijäopiskelijoiden Roberto Zucco on Berliinin lisäksi nähty pari viikkoa sitten Helsingin juhlaviikoilla Kansallisteatterissa. Esitys on myös Joensuussa, Oulussa ja Kajaanissa.
– Kansainvälistymisen ohella on myös hyvä tuntea kotimaisia erilaisia teatteritaloja, sanoo Elina Knihtilä.
– Tällä projektilla halusimme osoittaa opiskelijoille, että töihin on mahdollista hakeutua myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Teatteri ei enää ole niin kielisidonnaista. Mutta myös kansallinen projekti on tärkeä, siksi järjestämme kiertueen myös Suomeen, perustelee Knihtilä.
Taideyliopiston Teat-terikorkeakoulun Näyttelijäntyön koulutusohjelman & Vapaa Teatterin Bernard-Marie Koltès: Roberto Zucco.
Esitykset:
Joensuun kaupunginteatteri 11.-12. syyskuuta
Oulun kaupunginteatteri 6.-7. lokakuuta
Kajaanin kaupunginteatteri 9.-10. lokakuuta.