Viikon kysymys
Koulujen ryhmäkokoja on syytä kasvattaa, esittää hallitus. Se leikkasi ryhmäkokojen pienentämiseen ohjatut varat.
Montako oppilasta mahtuu luokkaan, kehittämispäällikkö Nina Lahtinen Opetusalan ammattijärjestöstä OAJ:stä?
– Olisi parempi kysyä, kuinka moni lapsi pystyy oppimaan luokassa. Laissa ei ole mitenkään määritelty, montako lasta luokassa saa olla. Laissa todetaan vain, että luokassa on pystyttävä takaamaan oppilaiden turvallisuus ja pystyttävä antamaan opetussuunnitelman mukaista opetusta. Lisäksi jokaisen oppilaan yksilölliset ominaisuudet tulee ottaa huomioon. Opetus käy hyvin haasteelliseksi, jos luokassa on 30 oppilasta, joilta alkaa loppua happi.
– On päivänselvää, että oppilasmäärä vaikuttaa työskentelytapoihin ja aikaan, jonka opettaja voi yhdelle oppilaalle osoittaa.
Eikö edes alakoulun luokkakoosta ole minkäänlaisia määräyksiä tai ohjeistuksia?
– Ei ole. Eikä edes siitä, kuinka monta tukea tarvitsevaa lasta voi tavallisessa luokassa olla. Joissakin kunnissa on suosituksia, että alakoulun ensimmäisillä luokilla ryhmässä saisi olla korkeintaan esimerkiksi 18 lasta. Tosiasiassa määrät vaihtelevat suuresti kuntien kesken, samoin tukea tarvitsevien lasten määrät luokkaa kohden.
Mitä hallituksen päätös lopettaa tuet ryhmäkokojen pienentämiseksi tarkoittaa?
– Se tarkoittaa, että ryhmäkoot kasvavat. Luokkia yhdistetään. Päätöksellä viedään kunnille aiemmin annettu tuki. Esimerkiksi 55 miljoonalla voitiin palkata 900 opettajaa.
– Naapurikunnassani Riihimäellä ekaluokkalaiset aloittivat nyt jopa 27 oppilaan luokissa.
Elokuun alusta astui voimaan varhaiskasvatuslaki. Mitä se merkitsee lapsille?
– Toivottavasti oikeutta opettajaan, leikkiin sekä oppimisen riemua. Varhaiskasvatuksen on oltava suunnitelmallista, tavoitteellista ja pedagogista. Toimintaa järjestettäessä olisi arvioitava, toteuttavatko henkilöstön osaaminen ja toimintatavat uuden lain vaatimukset. Ja pystytäänkö jokaiselle lapselle opettamaan hänen oppimistahtinsa huomioiden samat tiedot ja taidot.
Hallitus aikoo purkaa subjektiivista päivähoito-oikeutta. Miten se käy yhteen varhaiskasvatuksen tavoitteiden kanssa?
– OAJ vastustaa päivähoito-oikeuden rajaamista. Päivähoito on lapsen oikeus varhaiskasvatukseen, ei aikuisten oikeus laittaa lapsi hoitoon. Kaikilla lapsilla pitää olla yhdenvertainen mahdollisuus kehittää itseään ja saada vertaisryhmässä valmiudet koulunkäyntiin ennen koulun alkua.
Kuva: Pekka Sipola