Nykyisen länsimaisen kulutuskulttuurin kehitysvaiheen voi tiivistää yhteen sanaan: muovikassi. Se symboloi kaikkea sitä, mikä on pielessä nykyisessä voittokeskeisessä markkinataloudessa. Valmistetaan kertakäyttöinen tuote uusiutumattomasta luonnonvarasta ja pyydetään siitä tuotantokustannuksiin nähden satakertainen hinta. Muovikassien kohdalla kertakäyttöisyys on suhteellista, koska ne eivät aina kestä sitä yhtäkään pakkauskertaa. Käytön jälkeen kassi viskataan luontoon tai polttolaitokseen ja seuraavana päivänä sama uudestaan.
Suunniteltu vanheneminen tuottaa kulutustuoteteollisuudelle suunnattomia voittoja, mutta kuluttajat ja luonto kärsivät tuotteiden elinkaaren keinotekoisesta lyhentämistä yhä enemmän. Ilmiö ei ole mitenkään uusi sillä sitä esiintyi jo 1920-luvulla Yhdysvaltain autoteollisuudessa. Bernard London esitti tiettävästi ensimmäisenä suunnitellun vanhenemisen käyttöönottoa Yhdysvaltojen laman nujertamiseksi vuonna 1932. London tosin esitti, että parempien aikojen koittaessa tuotteiden elinkaarta voidaan taas väliaikaisesti pidentää.
Nykyään tuotteiden elinkaari lyhenee teollisella tarkkuudella.
Nykyään tuotteiden elinkaari lyhenee teollisella tarkkuudella, josta 1900-luvun alussa voitiin vain unelmoida. Halvempia ja heikompia materiaaleja tuotteistetaan ja otetaan käyttöön jatkuvasti. Elektronisissa laitteissa lämpöä tuottavat komponentit sijoitetaan lämmöstä hajoavien komponenttien lähelle. Käyttöjärjestelmät vanhenevat ja jäävät ilman päivityksiä ja yhteensopivuustukea viidessä vuodessa ja henkilöautot alkavat lahota heti takuuajan umpeuduttua. Edes kaupasta saatava kuitti ei kestä tuotteen takuuajan verran ellei siitä ota valokuvaa tai valokopiota.
Vanhenemista voidaan kiihdyttää myös muilla keinoilla kuten muuttamalla muotivirtauksia puolivuosittain ja markkinoimalla ihmisille jatkuvaa uusiutumista vaativia unelmia kestävien ja luotettavien tuotteiden sijaan.
Ympäristön aiheuttama sosiaalinen paine vaikuttaa yllättävän paljon ihmisten ostoskäyttäytymiseen. Jos et omista ”äly”puhelinta tai käytä tiettyjä sen sovelluksia, olet auttamatta ulkona massoille tuotetusta kaupallistetusta sosiaalisesta elämästä. Puhelimesta on tullut jo rannekelloon, muotivaatteisiin, kaulakoruun tai kalliiseen autoon verrattava välttämätön statussymboli.
Euroopan talous- ja sosiaalikomitea vaati suunnitellun vanhenemisen täyskieltoa kannanotossaan lokakuussa 2013. Valitettavasti talous- ja sosiaalikomitea on vain neuvoa-antava toimielin, jonka kannanotot jäävät helposti huomioimatta EU-politiikassa. Varsinkin silloin, kun ne ovat kertakäyttötuotteilla nettoavan vähittäiskaupan etujen vastaisia.
Kirjoittaja on turkulainen putkiasentaja.