Monet kunnat painivat talousvaikeuksissa ja luottamushenkilöt miettivät mistä säästetään. Kuntien palveluita on tehostettu kauttaaltaan. Uusien virkojen ja toimien perustamista harkitaan tarkoin ja vanhat vapautuneetkin täytetään vain pakon sanelemana. Monissa kunnissa päättäjät päätyvätkin yksityistämään kunnallisia palveluita säästöjen toivossa. Säästötoiveet taitavat kuitenkin olla turhia.
Toiset uskovat, että yksityisen tarjoamat palvelut tuotetaan kuntalaisille edullisemmin ja laadukkaammin kuin kunnan omana palveluna tuotetut. Tässä kysymyksessä poliittinen kenttä jakautuu yleisimmin vasemmisto–oikeisto-akselilla selvästi. Vasemmisto perinteisesti puolustaa julkisia palveluita. Palveluita, joiden tulisi olla kaikkien saatavilla, laadukkaasti ja tasa-arvoisesti. Näitä ovat muun muassa terveydenhuolto, neuvola, päivähoito ja koulu.
Syyt ovat käytännölliset ja ideologiset. Yksi käytännön syy on laadunvalvonnan ja kilpailutuksen hankaluus ja kalleus. Kun palvelu kilpailutetaan, säilyy kunnalla edelleen vastuu laadunvalvonnasta. Kilpailuttamiseen ja laadunvalvontaan uppoaa paljon henkilöresursseja ja rahaa, joita ei lasketa palveluiden hintaan. Nämä kulut tulisikin laskea mukaan palveluiden kokonaishintaan, jolloin vasta tiedettäisiin mikä on ostetun palvelun todellinen kustannus veronmaksajalle.
Yksityistäminen ei sittenkään tuo säästöjä.
Asiassa on myös inhimillinen puoli, pelätään palveluiden laadun laskevan voittomarginaalia tavoittelevan yrityksen toiminnassa.
Kuntalaisille on lopulta yhden tekevää kuka palvelut tuottaa, kunhan ne toimivat. Asukkaat maksavat kunnalle veroja, joten veroeuroille myös odotetaan vastinetta, eli palveluita. Jos kunta ei itse tuota palveluita asukkailleen, vaan ulkoistaa kaiken, niin on syytä kysyä mihin meidän rahamme oikein menevät?
Päättäjät kantavat lopulta suuren vastuun palveluiden ulkoistamisesta. Jos kunnan palvelun tarjoaa yksityinen, mutta palvelu ei ole laadukasta tai se ei toimi lainkaan, ovat vastuunkantajina viime kädessä kunnan päättäjät ja virkamiehet. Vastuu ei katoa minnekään, tuotetaan palvelu sitten kunnallisesti tai yksityisesti.
Monissa kunnissa, joissa on yksityistetty palveluita, on huomattu, ettei se tuokaan säästöjä. Tuoreiden tutkimusten mukaan puolet kunnista, jotka ovat yksityistäneet palveluitaan, ovat ottaneet niitä tai harkitsevat ottavansa ne takaisin omaksi toiminnakseen. Useimmiten syynä on kunnan pettyminen yksityisen tuottaman palvelun laatuun tai hintaan. Yksityistäminen ei sittenkään tuo säästöjä ja laatua on vaikea valvoa.
Laadukas julkinen sosiaali- ja terveydenhuolto, päivähoito sekä koulutusjärjestelmä ovat hyvinvointiyhteiskunnan perusta. Pitäkäämme niistä kiinni.
Kirjoittaja on vasemmistoliiton varapuheenjohtaja.