Tilastokeskuksen mukaan 51 prosenttia 16–89–vuotiaista seuraa yhteisöpalveluja ja 87 prosenttia väestöstä käyttää internetiä. Ostoksia tai tilauksia internetin kautta viimeisten kolmen kuukauden aikana tehneiden osuus kasvoi vuodessa neljä prosenttiyksikköä 48 prosenttiin.
Internetin käyttö on tänä vuonna lisääntynyt enää yli 55-vuotiaissa, sillä lähes kaikki sitä nuoremmat jo käyttävät internetiä. Tutkimuksen vanhimmasta ikäryhmästä 75–89-vuotiaista 28 prosenttia on internetin käyttäjiä. Tutkimuksen tiedot kerättiin vuoden 2014 huhti-elokuussa.
Älypuhelin yli puolella
Juuri nyt tablettitietokoneet ja älypuhelimet yleistyvät nopeasti. Tabletti on käytössä 32 prosentissa talouksista, kun se viime vuonna oli 19 prosentissa. Älypuhelinta käyttävien suomalaisten osuus nousi edellisestä vuodesta 10 prosenttiyksikköä 60 prosenttiin. Kannettavien tietokoneiden yleistyminen puolestaan pysähtyi.
Yhteisöpalvelujen käyttö yleistyi sekä miesten että naisten parissa ja kaikissa ikäryhmissä lukuun ottamatta 75–89-vuotiaita. Yhteisöpalvelujen käyttö on hyvin ikäsidonnaista. 93 prosenttia 16–24-vuotiaista seurasi jotain yhteisöpalvelua ja 25–34-vuotiaistakin niin teki 82 prosenttia. Vanhempia ikäryhmiä yhteisöpalvelut kiinnostavat vähemmän. Esimerkiksi 55–65-vuotiaista harvempi kuin joka kolmas käytti yhteisöpalvelua.
Facebook yhä ykkönen
Yleisimmin käytetty yhteisöpalvelu oli vuoden 2014 tutkimuksen mukaan edelleen Facebook. Sitä ilmoitti seuranneensa viimeisten kolmen kuukauden aikana 95 prosenttia yhteisöpalvelun käyttäjistä. Seuraavaksi yleisimmin seurattiin Twitteriä (20 %), LinkedIniä (17 %) ja Instagramia (13 %). Facebookia käyttäneiden osuus ei ole vähentynyt edellisestä vuodesta, mutta edellä mainittujen muiden palvelujen seuraaminen on yleistynyt.
Sosiaalinen media on muuttanut myös perinteisten joukkoviestimien seuraamista. Yhä yleisemmin artikkeleita päädytään lukemaan tai televisiouutista katsomaan Facebook-kaverin vinkistä tai blogin ylläpitäjän suosituksesta. Seurattujen joukkoviestinten kirjo laajenee, sillä jaettu sisältö voi olla muualtakin kuin tavanomaisen päivälehden tai televisiouutisten nettiversiosta.
Verkkolehdet tavoittavat ikääntyneetkin
Verkkolehtien tai televisioyhtiöiden uutissivujen lukeminen alle 35-vuotiaiden keskuudessa on jo niin yleistä, että kasvu näyttäisi pysähtyneen. Yleisesti verkkomedian ja niissä käytävien keskusteluiden seuraaminen on kasvanut kuluneina neljänä vuotena selvästi ja samalla ikäryhmien suhteelliset erot ovat supistuneet. Vuonna 2014 alle 35-vuotiaat verkkolehtien lukijat ovat aktiivisimpia uutiskeskustelujen seuraajia, heissä osuus oli 75 prosenttia. 55–74-vuotiaista verkkolehtien lukijoistakin uutisista käytävien keskustelujen luki enemmistö.
Tältä vuodelta voidaan tarkastella vanhimpienkin ikäryhmien vastauksia: 74–89-vuotiaista joka viides lukee verkkolehtiä tai televisioyhtiöiden uutissivuja, uutisista käytäviä keskusteluja lukee 9 prosenttia, blogeja seitsemän prosenttia ja ulkomaisia lehtiä kaksi prosenttia.