Viikon kysymys
Luomutuotteiden kulutuksen kasvu on jatkunut. Luomun osuus päivittäistavaramarkkinoista on noin 1,6 prosenttia. Euromääräisenä se tarkoittaa noin 220 miljoonaa.
Onko tulos odotettu, toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila Pro Luomusta?
– Neljä vuotta siten asetettiin tavoitteeksi kolminkertaistaa markkinat 330 miljoonaan euroon vuonna 2015. Näyttää siltä, ettei siihen päästä, vaikka luomu on lama-aikanakin kasvanut enemmän kuin muu elintarvikemyynti.
Suositaanko Suomessa luomua?
– Olemme esimerkiksi Ruotsiin ja Tanskaan verrattuna perässähiihtäjiä. Näkemykseni on, että Suomen luomumarkkinat ovat viime vuosina vakiintuneet. Luomu on tullut jäädäkseen.
– Pohjois-Amerikka on tällä hetkellä voimakkaimmin kasvava luomumarkkina-alue. Luomumarkkinat kasvavat hyvin myös Saksassa.
Miksi olemme perässähiihtäjiä?
– Meillä on vahva ajatus siitä, että elintarvikkeemme ovat puhtaita muutenkin. Siksi moni ei näe luomua tarpeelliseksi.
– Muualla Euroopassa on keskusteltu esimerkiksi ympäristöasioista voimakkaammin ja pitempään kuin Suomessa. Luomubrändit ovat vahvempia ja tuotteiden saatavuus parempi.
Mitä toimia tarvitaan?
– Tarvitsemme uusia, innovatiivisia tuotteita. Haluamme rohkaista valmistajia ja tuottajia miettimään kuluttajien tarpeita. Meiltä puuttuvat lähes kokonaan esimerkiksi luomupakasteet ja luomukaramellit.
– Tuotekehitys on pitkän yhtälön tulos, jonka toisessa päässä on hinta. Tuotteet eivät voi maksaa mitä tahansa. Siksi luomun markkinaosuuden laajentaminen ei ole helppoa.
Miksi luomu maksaa enemmän kuin tavallisesti tuotettu?
– Luomun tuotantotapa on erilainen. Euroopan unioni säätelee, miten luomua tuotetaan. Keskeistä on, ettei saa käyttää kemiallisia lannoitteita tai rikkaruohomyrkkyjä.
– Tauteja ja tuholaisia on torjuttava ennakolta. Esimerkiksi mansikkaviljelyksillä taimet on istutettava harvempaan. Tällöin satoa saadaan vähemmän pinta-alaa kohti.
– Luomulihan tuotannossa kulut kertaantuvat, kun karjalle syötetään luomurehua. Kustannuksia aiheuttavat myös tilavaatimukset, jotka ovat suuremmat kuin tehotuotantokarjalla.
Tunnetaanko luomua kohtaan ennakkoluuloja?
– Luomuun suhtaudutaan yllättävänkin tunteenomaisesti. Toisessa ääripäässä ovat kuluttajat, jotka ovat kiinnostuneet ruoan alkuperästä ja vannoutuneita luomun ystäviä. Toisessa päässä ovat epäilijät, jotka eivät usko luomun erityisyyteen. Heille luomu edustaa aikaa ennen torjunta-aineita ja kemiallisia lannoitteita.
Mitkä ovat suosituimmat luomutuotteet?
– Yksittäisistä tuotteista maito. Myös kananmunat ja myllytuotteet ovat molemmat tavoittaneet kymmenen prosentin markkinaosuuden.