Rakas, kuusi vuotta täyttävä neito ottaa ”koululaitostumisen” ensiaskeleitaan Lempäälässä. Hän pääsi eskariin ja on valtavan innoissaan, uusien kavereiden löytäminen ja päivittäinen oppimisen ilo leikin lomassa ovat päällimmäisiä ilon aiheita. Hän ei vielä tiedosta, että hänet ollaan vuoden päästä pakottamassa laitokseen, josta kasvaa kapitalistin tahdottomia robotteja ja että koululaitos vie hänen identiteettinsä ja vapautensa. Näin kärjistäen kommentoin vanhaan vasemmistoon luokiteltuna tutkijoiden Anna Kontulan ja Tero Toivasen artikkelia (VL 8.8.) ja uuden vasemmiston teoriaa laitosputkesta vapauden viejänä.
Voisin kuvitella 1950-, 1960- ja 1970-lukujen hyvinvointivaltion kehittäjien pyörähtelevän haudoissaan, että he tulivatkin tehneeksi karhunpalveluksen taistelemalla meille koululaitoksen, joka orjuuttaa ja hyysää nykyajan ”vapautta” kaihoavaa nuorisoa.
Oppivelvollisuuden nostoa tutkijat pitävät artikkelin mukaan vanhan vasemmiston ideana ja syrjäytymispuhetta turhana. Pitäisikö oppivelvollisuuskin purkaa? USA:ssa, kapitalismin kehdossa ja vapauden luvatussa maassa, ei tosiaankaan pakoteta oppimaan ja kotiopetustakin voi antaa kuka tahansa ja sen suosio on kasvussa. Suosittelen elokuvaa Freedom Writers syrjäytymiskeskustelijoille. Ammatikseen syrjäytettyjen ihmisten kanssa työtä tekevät tietävät, miltä syrjäytyminen näyttää. Se on kaukana vapaudesta. Se on vankila, joka vie itsetunnon ja josta ei pääse pois tietyn määräajan päästä.
Oppivelvollisuuden nosto voidaan tehdä joko hyvin tai huonosti.
Haluan jatkaa keskustelua. Pidättekö uuden vasemmiston ajattelijat maahanmuuttajien kotouttamista hyysäämisenä? Entä sosiaalityötä, lastensuojelutyötä ja terveydenhuoltoa? Sielläkin joudutaan ”hyysäämään” niitä, jotka ovat joutuneet vapauden ajamaan vankilaan
Oppivelvollisuuden nosto voidaan tehdä joko hyvin tai huonosti. Meidän vasemmistolaisten tehtävä on vaikuttaa siihen, että sisältö on järkevä. Meidän tulisi vaikuttaa myös siihen, että peruskoulu vahvistaa ihmisten itsetuntoa, opettaa kriittisyyttä ja ristiriitojen ratkaisua. Haluammeko todella, että sisältöjen kehittämisen sijaan keskustelemme vain laitokseen astumisen pakosta ja hyysäämisestä ja siinä samalla syyllistämme koko laitoksen ja sen työntekijät?
Tunnen paljon ammattiylpeitä rakennustyöläisiä. Moni on sanonut, että ei tämän päivän kirvesmiehen työtä pysty tekemään, jos ei olisi koulun penkillä matematiikan perusteita opetellut ja oppihan siinä sivussa paljon muutakin, vaikka se ajoittain pakolta maistui. Ammattitaitoiset kirvesmiehet eivät suostu laittamaan huonoa tavaraa rakennuksiin, vaan heillä on vara sanoa työnantajalle, etteivät he tee sitä. Koulutettu, ammattitaitoinen työntekijä on kapitalistille paljon vaikeampi pala purtavaksi kuin kouluttamaton Facebook-ahtaaja.
Kirjoittaja on oululainen kaupunginvaltuutettu ja työskentelee sosiaalialalla.