Muusikkojen liitto antaa oikeusapua Hurriganes-kitaristina tunnetun Albert Järvisen perikunnalle, joka on haastanut Universal Music Finlandin. Markkinaoikeudessa käsiteltävässä haasteessa katsotaan, että 1970-luvun alun levytyssopimusten perusteella Universal ei voi ilman eri sopimista panna musiikkia internetjakeluun.
Haasteessa vaaditaan yhtiötä poistamaan Hurriganesin ensimmäiset levyt verkkopalveluista 100 000 euron sakon uhalla.
Kiistassa on kyse lähinnä Albert Järvisen 1970-luvun Love Records -levytyksistä, joista taloudellisesti tärkeimmät ovat Hurriganesin kaksi ensimmäistä albumia Rock And Roll All Night Long ja Roadrunner. Levyjen oikeudet ovat yrityskaupoissa siirtyneet Universalille.
Riita on ensisijaisesti periaatteellinen, sillä nykytasolla internetjakelu tuo perikunnalle korkeintaan satoja euroja vuodessa.
Ruotsissa haastettu kolme levy-yhtiötä
Universal, kuten levy-yhtiöt maailmanlaajuisesti, näkee, että masternauhojen oikeuksien haltijana sillä on oikeus jaella musiikkia eri kanavia pitkin.
Muusikkojen liitto tähdentää levytyssopimus kuitenkin määrittelevän, mitä oikeuksia taiteilijat ovat yhtiölle luovuttaneet ja millä tavoin yhtiö voi musiikkia hyödyntää. Haasteessa katsotaan, että jos nettioikeuksista ei ole sovittu, ei yhtiö voi niitä yksipuolisesti kaapata käyttöönsä.
Muusikkojen liiton puheenjohtaja Ahti Vänttinen sanoo levy-yhtiöiden olevan itse myöntämiensä tekijänoikeuslupien osalta erittäin tarkkoja siitä, että musiikin käyttö pysyy sopimuksen asettamissa rajoissa.
– Taiteilijoiden oikeuksien osalta linja näyttää olevan suurpiirteisempi: artisteilta saatujen oikeudenluovutusten pitäisi nähtävästi laajentua itsekseen tarpeen ja tilanteen mukaan.
Vänttisen mukaan samasta perusasetelmasta kumpuaa nyt oikeudenkäyntejä eri maissa. Esimerkiksi Ruotsissa paikallinen muusikkojen liitto on yhdessä artistien kanssa vastikään haastanut kolme levy-yhtiötä oikeuteen vanhojen levytyssopimusten nettioikeuksista.
Ääniteollisuus nettipiraattina
Ruotsin muusikkojen liiton lakimies Per Herrey kehottaa ääniteteollisuutta lakkaamaan käyttäytymästä kuin nettipiraatit, jotka kaappaavat artistien oikeuksia.
– Yhtiöt eivät saisi jättää artisteja ilman kunnon korvausta, kuten nyt tapahtuu. Yhtiöiden olisi aika nostaa toimintansa tasoa pelkän lyhytnäköisen voitontavoittelun yläpuolelle ja ansaita musiikkia kuluttavien ja rakastavien ihmisten kunnioitus.
Pariisissa päämajaansa pitävän Kansainvälisen muusikkojen liiton FIM:n pääsihteeri Benoît Machuel pitää tällaisia oikeudenkäyntejä väistämättöminä, koska äänilevyteollisuus ei ole lainkaan välittänyt siitä, mitä vanhoissa levytyssopimuksissa on sovittu artistien luovuttamista oikeuksista.
– Ne ovat systemaattisesti ottaneet juridisen riskin luottaen siihen, että artistit tyytyvät osaansa ja pysyvät hiljaa, Machuel toteaa.
– Kun Spotify-tyyppiset palvelut eivät tuota taiteilijoille kohtuullista osuutta tuloista, oikeudenkäyntejä on odotettavissa kaikkialla maailmassa. Internet-käyttöoikeudet on erikseen hankittava taiteilijoilta sopimalla niistä ja maksettavasta rojaltista. FIM:n kanta on, että tulonjaon oikeudenmukainen lähtökohta digipalveluissa on 50/50-tasajako, hän jatkaa.