Viikon kysymys
Kuluttajariitalautakuntaan tulevat valitukset ovat lisääntyneet noin 5 000:een vuodessa, mikä on parisen tuhatta enemmän kuin kymmenisen vuotta sitten. Eikä kehitykselle ole näy loppua.
Miksi kuluttajavalitukset lisääntyvät, kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.
– Meillä on teoria, että kuluttajien tietämys oikeuksistaan kasvaa.
– Toinen syy voisi olla varallisuuden kasvu. Varallisuuden kasvaessa ostetaan kalliimpia hyödykkeitä ja niistä valitetaan herkemmin.
Mitkä hyödykkeet ovat kuluttajariitalautakunnan listan kärjessä?
– Lento- ja muut kuljetukset, rakentaminen ja remontit, autokauppa sekä asunto- ja kiinteistövälitys.
Onko jotain uusia hyödykkeitä, jotka aiheuttavat kuluttajariitoja?
– Uusi kallis riidan aihe on hevonen. Suomessa on kohta miljoona hevosta ja niistä tulee jatkuvasti juttuja lautakuntaan.
Miten kuluttajan tulee toimia, jos kokee kohdanneensa vääryyttä?
– Aivan ensimmäiseksi pitää ottaa yhteyttä myyjään ja yrittää sopia asia.
– Jos ei se tuota tulosta, kannattaa ottaa yhteyttä kuluttajaoikeusneuvojaan. Suomessa on valtakunnallinen neuvontajärjestelmä.
– Sen jälkeen sitten kuluttajariitalautakuntaan, etenkin jos kuluttajaoikeusneuvojan mielestä asiassa on aihetta.
Mikä kuluttajariitalautakunnassa tapahtuu?
– Noin puolet tapauksista päätyy suositukseen hyvityksestä kuluttajalle. Harvoin kuitenkaan suositellaan kaikkea mitä vaaditaan. Vaatimukset esitetään usein yläkanttiin.
Kuinka usein suositus johtaa toivottuun toimenpiteeseen?
– Lautakunnan suosituksilla on painoarvoa ja niitä noudatetaan varsin hyvin. Noin 80 prosenttia suosituspäätöksistä johtaa siihen, että elinkeinonharjoittaja maksaa sen mitä esitetään.
Entä jos ei maksa?
– Sitten ei ole muuta tietä kuin tuomioistuin.
Mikä on keskimääräinen käsittelyaika kuluttajariitalautakunnassa?
– Noin kahdeksan kuukautta.
– Mammuttijuttuihin voi mennä parikin vuotta, mikä nostaa keskiarvoa. Tavallisessa asiassa jutun käsittelyn odotusarvo voisi olla lähellä puolta vuotta.
Millaisilla resursseilla kuluttajariitalautakunta toimii?
– Hyvin pienillä. Asioita käsittelee 32 henkilöä. Lautakunnan jäseniä on noin 70 henkeä ja he ovat asiantuntijoita oman työnsä ohella. Lautakunta toimii 13:na eri jaostona ja se kokoontuu kerran kuukaudessa.
Onko toimintaan tulossa kuluttajan kannalta uudistuksia?
– Sähköinen asiointi tekee tuloaan. Järjestelmää rakennetaan parhaillaan ja sitä päästään pilotoimaan vuonna 2015.