Pietaria Sortavalaan ja Petroskoihin yhdistävän tien sekä Suomen rajalta kohti Laatokkaa ja Lahdenpohjan pikkukaupunkia johtavan tien uudistyömaat ovat jatkuneet keskeytyksettä läpi talven. Kolmen venäläisen maanrakennusyrityksen töitä on suosinut sekä sää että rahoitus, jossa myös Karjalan tasavallan ja Venäjän federaation hallitukset ovat vahvasti mukana. Syväoro–Lahdenpohja -tie syntyy Karjalan tasavallan ja EU:n varoin.
Parhaillaan töitä tehdään 28 kilometrin matkalla Suomen rajalta Syväorosta Lahdenpohjan suuntaan sekä 22 kilometrin matkalla Hiitolasta koilliseen. Valmiina on noin 10 kilometrin matka Karjalan rajalta Hiitolaan.
Pietarista Vuokselle Kiviniemeen rakennetaan nelikaistaista tietä, jonka jatkoa Karjalaan tulevat uudet tiet ovat. Karjalassa seuraava vaihe, noin 54 kilometrin osuus kohti Sortavalaa, saadaan suunniteltua ja urakkalaskentaan ensi vuoden aikana.
Syväorosta Ihalaan syntyy vauhdilla tietä
Suomessa tienrakennusta ja tulevien vuosien suunnitelmia katsotaan paitsi uteliaina myös toivoen, että ne vauhdittavat Parikkalan–Syväoron raja-aseman avaamista. Nyt sitä voi käyttää vain viranomaisliikenne. Karjalan tasavallassa Syväoron kehittämiseen suhtaudutaan toiveikkaasti, vaikka se ei ole koko federaation mitassa ensisijaisten kehityskohteiden listalla.
Tietyöt Syväorosta Ihalaan sujuvat vauhdilla senkin vuoksi, että kallioleikkauksia ja paalutettavia kohtia on alueella hyvin vähän. Toisin on lähempänä Laatokkaa, jossa VAD-yhtiön työmaapäällikön Ivan Buzunin mukaan joudutaan sekä murskaamaan kalliota että paaluttamaan. Paalutukseen tarvitaan yli 100 000 kuutiota betonia, kalliota louhitaan puoli miljoonaa kuutiota.
– Rakennamme myös kaksi pientä siltaa, ja niiden penkereetkin paalutetaan. Mutta työt etenevät hyvin, ensi vuoden aikana tähän 22 kilometrin matkalle tulee asfaltti, Buzun lupaa.
Valmista vuonna 2020
Karjalan liikenneasioiden komitean varapuheenjohtaja Aleksei Markov kertoo, että tasavalta budjetoi teihin tänä vuonna yli kaksi miljardia ruplaa (noin 40 miljoonaa euroa), josta puolet käytetään kunnossapitoon ja puolet uudisrakentamiseen. Lisäksi federaation budjetista saadaan rahaa uusien teiden rakentamiseen.
Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Matti Viialainen uskoo tiehankkeiden merkitsevän piristysruisketta rajan molemmin puolin kunhan Parikkalan–Syväoron raja-asema saadaan avoimeksi.
– Olen huomannut, että tällaista piristystä odotetaan myös Karjalan tasavallan puolella ja sen eteen myös tehdään työtä, Viialainen sanoo.
Petroskoissa nyt tekeillä ja suunnittelussa olevien uusien teiden rakentaminen, joka saataneen päätökseen vuonna 2020, nähdään tärkeänä ei vain Pietarin, vaan myös Etelä-Suomen yhteyksien kannalta.