18-kilometriä pitkän kehäradan urakoista suurin osa valmistuu tämän vuoden aikana.
– Tulemme ottamaan kuluvan vuoden aikana useita merkittäviä askelia eteenpäin, kun pääosa projektin urakoista valmistuu. Päättyviä urakoita ovat Vehkalan, Kivistön, ja Aviapoliksen asemat sekä Viinikkalan ja Ruskeasannan asemavaraukset ja niihin liittyvät tunnelin sisustustyöt. Lisäksi valmistuvat Tikkurilan asemasilta, maanrakennusurakat MRU2 ja MRU3 sekä radan päällysrakennetyöt, kertoo projektipäällikkö Juha Kansonen Liikennevirastosta.
Viime vuonna käynnissä oli samanaikaisesti yli 20 erillistä urakkaa ja toistakymmentä sivu-urakkaa.
– Takana on Kehärata-projektin kiireisin vuosi, jonka aikana saimme päätökseen monia merkittäviä työvaiheita. Näistä esiin voisi nostaa muun muassa Leinelän aseman valmistumisen sekä aivan vuoden loppumetreillä loppuun saadun Hämeenlinnanväylän muutostyöt Kivistön alueella. Käyntiin puolestaan lähtivät viimeiset suuret maanrakennus- ja asemaurakat sekä Kehäradan päällysrakennetyöt, Kansonen kertoo.
Vuoden 2013 aikana projektissa alkoi yhdeksän uutta urakkaa, joista merkittävimpiä ovat Tikkurilan asemasillan, maanrakennusurakka MRU3:n sekä Viinikkalan asemavaraukseen liittyvä tunnelin sisustusurakan rakentaminen.
Pääosa urakoista valmistuu tänä vuonna.
Kehärata on poikittainen raideyhteys, joka yhdistää Vantaankosken radan lento-aseman kautta päärataan Vantaan Hiekkaharjussa. Kehäradalle tulee ensimmäisessä vaiheessa viisi uutta asemaa: Lentoaseman ja Aviapoliksen tunneliasemat sekä Leinelän, Vehkalan ja Kivistön pinta-asemat. Asemavarauksia rakennetaan Petakseen, Viinikkalaan ja Ruskeasantaan.
Liikennöinti kehäradalla aloitetaan heinäkuussa 2015. Kehärata on Liikenneviraston, Vantaan kaupungin ja Finavia Oyj:n yhteishanke.