Tavaroiden ja palveluiden verkkokauppa kasvoi Suomessa viime vuonna lähes 9 prosenttia, selviää tuoreesta Verkkokauppatilastosta. Kolmessa vuodessa verkkokauppa on kasvanut liki viidenneksen.
TNS Gallupin, Kaupan liiton ja Asiakkuusmarkkinointiliiton Verkkokauppatilaston mukaan suomalaiskuluttajat ostivat verkosta tavaroita ja palveluita viime vuonna yhteensä 10,5 miljardilla eurolla. Yli puolet verkkokaupasta on erilaisia palveluja ja noin kolmasosa vähittäiskaupan tuotteita.
Verkko-ostoissaan suomalaiset yltävät Pohjois-Euroopan kärkisijoille. Eurooppalaisen vertailun mukaan suomalainen verkkokauppa-asiakas kulutti vuonna 2012 verkko-ostoksiin keskimäärin yli 1 900 euroa, kun pohjoiseurooppalaisten keskiarvo on vajaat 1 600 euroa.
Suuria kasvulukuja viime vuonna nähtiin muun muassa alkoholin, lääkkeiden ja maksu-tv-palveluiden verkko-ostoissa, joissa myös tarjonta on kasvanut. Myös tietokone- ja konsolipelien ostokset kasvoivat reippaasti, yli 60 prosenttia, ja elokuvien latauksetkin lähes 40 prosenttia.
Netflix kasvaa kohisten
– Kansainvälisten mediakonseptien rantautuminen Suomeen on saanut suomalaiset innostumaan on-demand tv-palveluista. Esimerkiksi Netflixiä katsovien määrä on tutkimustemme mukaan enemmän kuin kaksinkertaistunut. Myös muiden tuoteryhmien verkko-ostaminen yleistyy, ja on nähtävissä, että positiiviset kokemukset ruokkivat edelleen verkkokaupan kasvua, Digital-yksikön johtaja Ville Wikström TNS Gallupista kertoo.
Vuodesta 2010 lähtien kerätyn Verkkokauppatilaston mukaan suomalaisten verkkoon kuluttama summa on kolmessa vuodessa kasvanut 18 prosenttia. Vähittäiskaupan verkko-ostokset ovat vuodesta 2010 kasvaneet vielä koko verkkokauppaa nopeammin, 25 prosenttia 3,4 miljardiin euroon.
Viinaa, kenkiä, rahapelejä
Joidenkin tuoteryhmien kasvu verkossa on viimeisen kolmen vuoden aikana ollut erityisen nopeaa. Esimerkiksi rautakauppa on kasvanut verkossa 90 prosenttia, mikä johtuu pitkälti siitä, että verkkoon on tullut kotimaista tarjontaa. Elintarvikkeiden kasvuvauhtia taas ovat vauhdittaneet etenkin verkon kautta tehdyt alkoholitilaukset.
Kenkien verkko-ostot ovat lisääntyneet kolmessa vuodessa 60 prosenttia ja lemmikki- ja eläintarvikkeiden 90 prosenttia. Myös rahapelien pelaaminen on viime vuosien aikana siirtynyt entistä enemmän verkkoon: kasvu kolmessa vuodessa on ollut lähes 40 prosenttia.
Lehtien verkko-ostot ovat puolestaan vuodesta 2010 kutistuneet neljänneksen. Viime vuosien aikana on myös nähty, miten erilaisten verkosta ladattavien sisältöjen ostot ovat alkaneet korvata musiikin, elokuvien ja tietokoneohjelmien ostamista vähittäiskaupasta.
Yli kolmasosa matkoista ostettiin verkosta.
Alle 10 prosenttia kaupasta
Vaikka verkko-ostaminen on meillä viime vuosina yleistynyt vauhdikkaasti, sen osuus koko vähittäiskaupasta on alle 8 prosenttia. Erikois- ja tavaratalokaupasta verkon osuus on kuitenkin suurempi.
– Suomessa koko elinkeinopolitiikka on keskittynyt teollisuuden kehittämiseen ja tukemiseen eikä kaupan ja palveluiden merkitystä työllistäjänä ja hyvinvoinnin luojana ja levittäjänä ole tunnistettu. Kauppa ei menesty kansainvälisessä kilpailussa, jos kotimarkkinoiden kustannusrasitusta aina vain lisätään, Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala lähettää terveisiä hallituksen kehysriiheen.
Vuoden 2013 tilasto perustuu kuluttajakyselyyn, jota varten on haastateltu noin 12 800 kuluttajaa. Tutkimuksessa kuluttajilta kysytään kvartaaleittain, kuinka paljon ja minkäkielisistä verkkokaupoista he ovat tehneet verkko-ostoksia edellisten kolmen kuukauden aikana.