Sisäministeriö on lähettänyt lausunnolle raportin, jossa selvitetään häiriökäyttäytymistä urheilutilaisuuksissa ja miten turvallisuutta yleisötilaisuuksissa voidaan parantaa.
Raportin mukaan poliisilaitokset, jalkapallon sekä jääkiekon huippusarjat näkevät nykyisessä turvallisuustilanteessa porttikieltojärjestelmän sekä häiriökäyttäytyjien rekisteröinnin tarpeellisena.
Porttikiellolla henkilölle voitaisiin antaa pääsykielto urheilutapahtumaan, jos on olemassa perusteltu riski siitä, että hän syyllistyy tapahtuman aikana rikokseen ja häiritsee tapahtuman turvallisuutta. Urheilutapahtumissa häiriköinti ilmenee raportin mukaan muun muassa pyroteknisten tuotteiden kuten ilotulitteiden käyttämisenä, väkivaltaisena käytöksenä, esineiden heittelynä, kentälle ryntäämisenä ja rasistisena käytöksenä.
Raportin mukaan häiriötilanteet asettavat vaaraan tekijöiden ja kohteiden lisäksi myös suuria määriä sivullisia katsomoissa. Suomessa on myös esimerkkejä kannattajajoukkojen sopimista ja järjestämistä joukkotappeluista jalkapallon- ja jääkiekon ottelutapahtumien yhteydessä.
Monissa EU-maissa käytössä
Suomi on ratifioinut eurooppalaisen yleissopimuksen, joka koskee katsojien väkivaltaa ja epäsopivaa käyttäytymistä urheilutilaisuuksissa. Sen mukaisesti tapahtumissa on huolehdittava siitä, että väkivaltaan tai muihin rikollisiin tekoihin syyllistyneet tunnistetaan ja asetetaan syytteeseen. Turvallisuudesta huolehtiminen on tilaisuuksien järjestäjien vastuulla.
Sisäministeriö teki vuonna 2009 selvityksen porttikielloista Euroopan neuvoston jäsenmaissa. Siihen vastasi 28 jäsenmaata, joista 23 ilmoitti, että heillä on käytössään porttikieltojärjestelmä. Porttikieltojen pituudet vaihtelivat 15 päivästä elinikäiseen.
Häiritsevästä käytöksestä rangaistus
Raportin laatineessa työryhmässä on ollut edustaja sisäministeriön lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriöstä, poliisihallituksesta, Suomen palloliitosta ja jääkiekon SM-liigasta. Niin poliisille kuin jalkapallon ja jääkiekon seuratoimijoille tehdyn kyselyn perusteella ilmenee, että nykyisessä turvallisuustilanteessa nähdään selkeä tarve porttikieltojärjestelmälle sekä häiriökäyttäytyjien rekisteröimiselle. Poliisilaitoksista noin 90 prosenttia vastaajista ja tapahtumajärjestäjistä yli 70 prosenttia kannatti porttikieltojärjestelmää.
Työryhmä ehdottaa porttikieltojärjestelmää, joka ei perustuisi erilliselle lainsäädännölle vaan sen perusteet luotaisiin sopimuspohjalta. Porttikieltojärjestelmä voitaisiin perustaa jonkin urheilun kattojärjestön alaisuuteen. Siihen voisivat liittyä kaikki ne lajijärjestöt, jotka katsovat tarpeelliseksi ottaa järjestelmän käyttöönsä.
Nykyisestä lainsäädännöstä puuttuu rangaistussäännös, jolla voidaan puuttua esimerkiksi kentälle ryntäämiseen tai muunlaiseen urheilutapahtuman häiritsemiseen. Porttikieltotyöryhmä esittää, että se ministeriö, jonka vastuulle lainsäädäntö kuuluu, käynnistäisi lainsäädäntöhankkeen, jossa tietyt teot urheilutapahtumissa säädettäisiin rangaistaviksi.