Rakennusliitto julistaa VR Track Oy:n työt hakusaartoon 1.3.2014 alkaen. Tämä tarkoittaa, että liiton jäsenet eivät hakeudu VR Track:n palvelukseen eivätkä muiden yhtiöiden palveluksessa olevat Rakennusliittoon järjestäytyneet työntekijät työskentele VR Track:n työmailla.
Rakennusliiton ja VR Track:n välinen erimielisyys perustuu siihen, että VR Track on ilmoittanut 1.3.2014 alkaen noudattavansa kaikkien työntekijöidensä työsuhteissa JHL:n kuuluvan Raideammattilaisten työehtosopimusta. Yhtiö toimii kuitenkin urakoitsijana myös rautatietöiden ulkopuolisissa rakennus- ja maa- ja vesirakennustöissä. Näissä töissä noudatetaan jo yleissitovuuden perusteella Rakennusliiton sopimia rakennusalan ja maa- ja vesirakennusalan työehtosopimuksia.
Rakennusliiton jäseniä on Trackin työmailla Rakennusliiton II puheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan nyt kymmeniä ja mahdollisesti jatkossa satoja, kun siltoja ja maatieliittymiä ryhdytään tekemään.
Rakennusliitto pitää tuomittavana, että valtion omistamat ja valtiolta suoraa tai epäsuoraa tukea saavat yhtiöt laajentavat toimintaansa toimialoille, jossa muut yritykset joutuvat kilpailemaan ilman tällaisia tukia. Suuren epäterveen kilpailuedun antaa mm. ilmaiseksi valtiolta saatu työkalusto. Toiminnan outous korostuu, kun yksityisillä markkinoilla toimivien yhtiöiden työntekijät pakotetaan noudattamaan julkishallinnon työntekijöille tarkoitettuja työehtosopimuksia.
Suokkaan mukaan asiasta on keskusteltu JHL:n kanssa, mutta tuloksetta, vaikka Rautatieläisten liiton aikana juuri Rakennusliitto oli tukemassa rautatieläisiä, kun heidän sopimustaan yritettiin murtaa.
– SAK:laissa liitoissa ja ylipäätään palkansaajapuolella on se tilanne, että palkansaajajärjestöt eivät keskenään pääse sopimukseen. Jokainen katsoo omaa napaansa ja se johtaa siihen, ainakin meillä on käynyt, että asia joudutaan ratkaisemaan työnantajan kanssa voimatoimin.
Mikäli VR Trackin kanssa päästään sopimukseen maaliskuun mennessä, niin hakusaarto peruutetaan.