Vasemmistonuorten ensimmäinen varapuheenjohtaja Juuso Aromaa kertoo Libero-lehden blogissaan kokemuksistaan Arkadia 2015 -valmennuksesta.
– Lobbaus ja mielipidevaikuttaminen ovat luonnollinen osa politiikkaa, mutta Arkadian kaltainen koulutukseksi naamioitu ja isolla rahalla toteutettu mielipidetykitys lipsahtaa hyvän tavan ja maun väärälle puolelle.
Hankkeen sivuilla kerrotaan sen olevan suunnattu tulevaisuuden vaikuttajille ja yhteiskunnallisesti aktiivisille nuorille tavoitteena edistää näiden, elinkeinoelämän ja poliitikkojen ”yhteiskunnallisia valmiuksia ja vuoropuhelua sekä perehdyttää osallistujat taloudellisten ja yhteiskunnallisten kysymysten välisiin yhteyksiin”.
Aromaa toteaa, että kukin saa tietysti järjestää omasta pussistaan millaisia ohjelmia hyvänsä, mutta luonnehtii valmennuksen edustamaa poliittista kulttuuria epämiellyttäväksi.
– Kun isot, suurpääoman etua ajavat yhteisöt ostavat kovalla rahalla tulevaisuuden poliittisen eliitin huomion, ei tunnu lainkaan ihmeelliseltä, että myös jatkossakin suurpääoman etuja ajetaan ympäristön, ilmaston, hyvinvoinnin ja yhdenvertaisuuden kustannuksella, Aromaa kirjoittaa.
Viestintäyritys Eurofactsin järjestämän valmennuksen yhteistyökumppanit ovat Fortum, Gasum, Kaupan Liitto, Kiinteistöliitto, Neste Oil, Perheyritysten liitto, Rakennusteollisuus RT, Sanoma ja Teollisuuden Voima.
Arkadia 2015 -koulutusohjelma järjestettiin nyt viidettä kertaa. Eurofacts järjesti ensimmäisen valmennuksen vuonna 1999.