Arctech Helsinki Shipyard rakentaa Liikenneviraston uuden jäänmurtajan. Liikennevirasto tiedotti tarjouskilpailun voittajasta keskiviikkona.
Liikennevirasto hankkii uuden jäänmurtajan korvaamaan valtion vanhenevaa jäänmurtokalustoa, parantamaan jäänmurtopalveluitaan sekä varmistamaan Suomen ulkomaankaupan kuljetuksia. Tilauksen arvo on 123 miljoonaa euroa.
Varsinainen hankintasopimus on tarkoitus allekirjoittaa helmikuun aikana. Murtaja valmistuu vuoden 2016 alussa.
– On hienoa saada Suomen uusi jäänmurtaja rakenteille Arctech Helsinki Shipyardille, jolla on yli sadan vuoden kokemus arktisten alusten rakentamisesta. Meillä on jäänmurtajien rakentamiseen paras osaaminen ja kokenutta työvoimaa. Tarjouskilpailun voittaminen onnistui omistajamme United Shipbuilding Corporationin tuella, kommentoi Arctech Helsinki Shipyardin toimitusjohtaja Esko Mustamäki.
Liikennevirasto sai hankintalain mukaisesti toteutetussa kilpailutuksessa määräaikaan mennessä kaksi tarjousta, STX Finland Oy:ltä ja Arctech Helsinki Shipyard Oy:ltä. STX Finland Oy:n tarjous jouduttiin hylkäämään tarjouspyynnön vastaisena.
Liikenneviraston uusi jäänmurtaja edustaa uusinta huipputeknologiaa ja se on suunniteltu erityisesti Itämeren vaativaan jäänmurtoon. Alus pystyy kulkemaan pysähtymättä noin 1,6 metrin vahvuisessa tasaisessa jäässä ja tekemään 25 metriä leveää väylää 1,2 metrin jäässä kuuden solmun nopeudella.
Itämeren vesillä jäänmurtaja voi saavuttaa keskimääräisen 9-11 solmun avustusnopeuden ja avovedessä sen kulkunopeus on vähintään 16 solmua. Murtaja käyttää polttoaineena sekä dieseliä että LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua, joka pienentää sen päästöjä ja polttoainekustannuksia. Lisäksi uusi perusmurtaja varustetaan öljyntorjunta- ja hätähinauskapasiteetilla.