Taksvärkki ry:n viisivuotinen kehitysyhteistyöhanke Madagaskarilla päättyi vuoden 2013 lopussa.
Suomalaiset koululaiset keräsivät lukuvuoden 2008–2009 Taksvärkki-kampanjassa varoja madagaskarilaisten lasten ja nuorten koulunkäynnin tukemiseen. Lisäksi hanke sai ulkoministeriön tukea.
Taksvärkin hankkeen tavoitteena oli kouluttaa virallisen koulujärjestelmän ulkopuolelle jääneitä lapsia ja nuoria lukemaan ja kirjoittamaan toiminnallisella, arkielämään sovelletulla teho-opetuksella.
Hankkeen hyödynsaajia olivat maaseudun ja slummien asukkaat.
Hanke toteutettiin yhteistyössä madagaskarilaisen kansalaisjärjestön Malagasy Mahombyn kanssa, joka edistää kaikkien madagaskarilaisten yhtäläisiä mahdollisuuksia koulutuksen saamiseen.
Hanke toteutettiin pääkaupunki Antananarivon ympäristössä sekä kolmella muulla alueella, joilla Madagaskarin opetusministeriö katsoo lukutaitotilanteen olevan erityisen huolestuttava.
Hankkeen hyödynsaajat ovat köyhiä ja asuvat syrjäisellä maaseudulla tai kaupungin slummeissa.
Ala-aste 10 kuukaudessa
Taksvärkin hankkeessa tarjottiin kouluja käymättömille tai koulun keskeyttäneille lapsille, nuorille ja aikuisille mahdollisuus peruskoulutukseen erityisiä opetusmetodeja käyttäen.
ASAMA-opetuksessa lapsille ja nuorille tiivistettiin 10 kuukauteen koko ala-asteen opetusohjelman kokonaissisältö ja annettiin mahdollisuus osallistua ala-asteen loppukokeeseen.
ASAMA-oppilaista yli 50 prosenttia on läpäissyt peruskoulun päättökokeen. Metodi on osoittautunut tehokkaammaksi kuin ennakoitiin.
ASAMA-oppilaat ovat saaneet yleisesti parempia tuloksia peruskoulun loppukokeesta kuin oppilaat tavallisesta viisi vuotta kestävästä peruskoulusta. Suurin osa opetukseen osallistuneista lapsista jatkaa opintietään virallisen koulujärjestelmän piirissä.
Tuhansia opiskelijoita
Aakkosten planeetta -opetuksessa 11–17-vuotiaita lapsia ja nuoria opetettiin kolmen kuukauden ajan leikinomaisin keinoin lukemaan ja kirjoittamaan malagassin kielellä.
Arkielämään sovelletun AFI-D-opetuksen avulla nuorille ja aikuisille annettiin tehostetusti luku- ja kirjoitustaito-opetusta sekä teknistä ja ammatillista koulutusta.
Viiden vuoden aikana yli 15 000 lasta, nuorta ja aikuista on osallistunut johonkin kolmesta eri opetuskokonaisuudesta.
Lisäksi on perustettu paikallisia resurssikeskuksia, joista saa koulutusta ja tietoa muun muassa ympäristönsuojelusta, viljelymenetelmistä ja yhteiskunnallisista asioista.
Monet keskeyttävät koulun
Madagaskar kuuluu maailman vähiten kehittyneisiin maihin. Asukkaita maassa on noin 22 miljoonaa. Heistä 75 prosenttia elää köyhyysrajan alapuolella.
Madagaskarin 15–45-vuotiaasta väestöstä 39,5 prosenttia on lukutaidottomia. Vaikka 90 prosenttia lapsista aloittaa koulunkäynnin, vain 57 prosenttia käy ala-asteen loppuun.
Vuoden 2009 vallankaappaus valtion johdossa toi maan kehitykseen omat haasteensa, joiden kanssa kamppaillaan edelleen.