Palvelualalla toimivat elinkeinonharjoittajat ovat ryhtyneet laajasti perimään laskun lähettämisestä korkeita, jopa usean kymmenen euron, kuluja asiakkailtaan.
Kuluttajaliiton mukaan laskun lähettämisestä aiheutuneet kulut saa periä kuluttaja-asiakkaalta vain, jos tästä on sovittu ja asiakkaalla on mahdollisuus maksaa lasku yrityksen toimipaikassa tai vastaavassa ilman lisäkustannusta.
Kuluttajaliiton neuvontaan on viime aikoina tullut runsaasti valituksia esimerkiksi kodinkonekorjausyritysten perimistä laskutus- tai maksutapalisistä. Yritys veloittaa esimerkiksi 15 euroa siitä, että lähettää laskun käytyään asiakkaan kotona korjaamassa laitteen.
Kuluttajaliiton mukaan elinkeinonharjoittaja ei voi lisätä laskutus- tai muita lisäkustannuksia laskuun ilman eri sopimusta asiakkaan kanssa. Lisäksi edellytyksenä laskutuslisän perimiselle on, että laskun voi maksaa käteisellä tai muulla tavanomaisella maksutavalla esimerkiksi kortilla ilman kuluja.
Lisäkulut heikentävät kuluttajien mahdollisuutta vertailla tavaroiden ja palveluiden hintoja ja vääristää siten kilpailua.
Kuluttajaliitto vaatiikin Kilpailu– ja kuluttajavirastoa puuttumaan elinkeinonharjoittajien käytäntöihin.