Keskitetyn tuloratkaisun neuvottelut nytkähtivät kunnolla liikkeelle, kun teknologiateollisuuteen saatiin neuvottelutulos.
Työnantajien Teknologiateollisuus ry sekä Metalliliitto ja ammattiliitto Pro allekirjoittivat neuvottelutuloksen keskiviikkona juuri ennen puoltayötä.
– Toivottavasti neuvottelut vauhdittuvat nyt muillakin aloilla, Metalliliiton puheenjohtaja Riku Aalto sanoo.
– Meiltä toivottiin päänavausta.
Liitoissa katsottiin, että niiden olisi helpompi liittyä joukkoon, kun suuret vientiliitot olisivat varmemmin mukana ratkaisussa.
Tekstimuutoksia hiottiin viimeiseen iltaan
Teknologiateollisuuden neuvottelutuloksen korotukset ovat työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaiset eli ensimmäiselle vuodelle 20 euroa kuukaudessa ja toiselle 0,4 prosenttia kuussa. Lisäksi työehtosopimuksiin tulee muutoksia mm. sosiaalisten määräysten osalta.
Varsinaiset palkkaneuvottelut saatiin ratkaistua viimeisen päivän aikana. Euromääräisen korotuksen vieminen erilaisiin palkkataulukoihin vaati hieman vääntöä vuosikausien prosenttikorotusten jälkeen.
Tekstikysymyksiä hiottiin viimeiseen iltaan saakka.
– Olennaista on, että mitään heikennyksiä sopimukseen ei tullut. Julkisuudessa on esitetty sadan työtuonnin lisäämisestä, mutta mitään sellaista työnantaja ei neuvottelupöytään tuonut, Aalto kertoo.
Metalliliiton hallitus käsittelee neuvottelutulosta perjantaina. Liiton valtuusto kokoontuu ensi viikon alussa päättämään, hyväksyykö vai hylkääkö se neuvottelutuloksen.
Ammattiliitto Prossa neuvottelutuloksen kohtalosta päättää hallitus. Se kokoontuu ensi torstaina. Teknologiateollisuus ry:n työvaliokunta ja hallitus päättävät neuvottelutuloksesta ensi viikon torstaina.
Teknologiateollisuuden neuvottelutulos kattaa kaikkiaan 145 000 palkansaajaa.
Tavoitteena mahdollisimman kattava sopimus
Metallin Riku Aalto muistuttaa, että työllisyys- ja kasvusopimuksen kohtalon mittaa loppukädessä maan hallitus 25. lokakuuta.
Jos sopimuksen kattavuus on riittävä, hallitus pitää lupauksensa omasta osuudestaan eli mm. veroportaiden indeksikorjauksesta, nykyisten kilometrikorvausten säilyttämisestä ja meriliikenteen väylämaksujen puolittamisesta.
Siunaus tarvitaan myös työnantajapuolelta ja työntekijäpuolelta. Elinkeinoelämän keskusliitto on vaatinut, että sopimuksessa ovat ainakin teollisuus, logistiikka ja julkinen sektori.
– Sopimukseen tarvitaan myös palkansaajapuolen hyväksyntä. Kyllä mekin vaadimme, että sopimuksesta täytyy tulla riittävän kattava. Eräiden alojen on oltava mukana, Aalto sanoo.