Haluatko tietää, mikä on autosi arvo? Moni haluaa ja tilaa tiedon joltain internetin arviosivulta.
Kuluttaja-asiamies kehottaa suhtautumaan kyseisiin verkkosivustoihin varauksella. Hinta on kova, yleensä 69 euroa, ja palvelun markkinointi ja sivustot on laadittu niin, että tilauksen sitovuus ja palvelun maksullisuus on tullut monelle kuluttajalle yllätyksenä.
Kuluttajaviranomaiset ovat saaneet paljon ilmoituksia autonarvio.com, autonhinta.net ja autojenhinnat.net -nimisistä arviointisivustoista. Viranomaisten mukaan aiheetonta laskua ei tarvitse maksaa, mutta siihen on syytä reagoida.
Yritys ei reagoi
Kuluttajaviraston mukaan hinta-arviota kaipaava voi saada yritykseltä laskun, jos hän täyttää verkkosivuilla olevalle lomakkeelle auton rekisterinumeron ja yhteystietojaan. Vastaavia ongelmallisia arviointipalveluita on esiintynyt ainakin Virossa ja muissa Pohjoismaissa.
Sivustoja ylläpitävä yritys toimii ulkomailla, eikä ole reagoinut kuluttaja-asiamiehen yhteydenottoon. Myöskään kuluttajariitalautakunta ei ole saanut toimitettua kuluttajien valituksia tiedoksi sivustoja ylläpitävälle yritykselle.
Peruminen ei onnistu
Kuluttajat eivät ole ymmärtäneet sitoutuvansa maksulliseen palvelusopimukseen vain klikkaamalla sivustolla olevaa aloituspainiketta, koska tietoja autosta on pitänyt täydentää vielä tämän jälkeenkin. Osa kuluttajista kertoo myös, että tilaus rekisteröityisi jo pelkän rekisterinumeron kirjoittamalla ilman aloituspainikkeen painamista, kuluttaja-asiamies tiedotti torstaina.
Palvelun hinta on jäänyt useilta kuluttajilta huomaamatta. Se on kerrottu sivustolla, mutta sivustolle johtavista mainosbannereista se puuttuu.
Kovia perintäkuluja
Peruuttamisoikeutta koskevat tiedot on esitetty niin epäselvästi, että kuluttajan on vaikea saada selvää kuvaa, minkälaisia peruuttamisehtoja palveluun sovelletaan. Se, että palvelulla ei olisi etämyynnissä noudatettavaa 14 päivän peruuttamisoikeutta, selviää vasta linkistä avautuvista sopimusehdoissa. Peruuttamisoikeus voi lain mukaan puuttua vain, jos kuluttaja on antanut suostumuksen palvelun aloittamiseksi ennen peruuttamisajan päättymistä.
Kuluttajat, jotka eivät ole maksaneet arvion hintaa, ovat saaneet maksumuistutuksia, joissa vaaditut kulut ylittävät perintälaissa säädetyt perintäkulujen enimmäismäärät.
Yrityksen asiakaspalveluun on myös vaikea saada yhteyttä, koska se toimii vain sähköpostitse. Yrityksen postiosoite on merkitty Yhdysvaltoihin.
Aiheetonta laskua ei tarvitse maksaa
Kuluttaja-asiamies ohjeistaa olemaan maksamatta arviointipalvelusta saatua laskua, jos kuluttaja pitää sitä aiheettomana. Maksetusta aiheettomasta laskusta rahojen saaminen takaisin voi olla vaikeaa.
Jos yritys kuitenkin pystyy näyttämään laskun aiheelliseksi, voit joutua maksamaan viivästysseuraamukset. Kunkin laskun aiheellisuus ratkaistaan tapauskohtaisesti, asiamies muistuttaa.
Asiamies ohjeistaa, ettei maksuvaatimuksesta yleensä pääse eroon pelkästään jättämällä laskun maksamatta.
”Tee kirjallinen reklamaatio yritykselle ja kerro, miksi pidät laskua aiheettomana. Pelkkä ilmoitus kuluttajaviranomaisille ei riitä. Jos olet saanut laskun tai maksumuistutuksen, reklamoi myös sen lähettäjälle. Jos saat perintätoimistolta perintäkirjeen, reklamoi perintätoimistolle ja perustele, miksi sinulla ei ole velvollisuutta maksaa arviointipalvelun laskua. Apuna reklamoinnissa voi käyttää Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilla olevia valituslomakkeita”, kuuluu ohjeistus.