Metsäteollisuuden työnantajat ovat nousemassa temppelinharjalle, kun keskusjärjestöt päättävät keskitetyn sopimuksen kattavuudesta 25. lokakuuta. Metsäteollisuuden saaminen mukaan ei ole lainkaan varmaa, sillä neuvotteluissa on päästy vasta tunnusteluvaiheeseen.
– Varsinaisiin neuvotteluihin päästään vasta, jos syntyy aidot edellytykset oikeasti neuvotella alan kilpailukykyä parantavista asioista, sanoo Metsäteollisuus ry:n työmarkkina-asioista vastaava varatoimitusjohtaja Jari Forss.
SAK:ssa ja STTK:ssa on katsottu, että metsäteollisuuden on oltava ehdottomasti ratkaisussa mukana. Palkansaajanäkemyksen mukaan keskitetty ratkaisu on tehty ennen kaikkea vientiteollisuuden menestystä ja kilpailukykyä silmällä pitäen. Tässä katsannossa ei ole järkeä siinä, että keskeinen vientiteollisuuden ala voisi jäädä työmarkkinaratkaisun ulkopuolelle.
SAK:n puheenjohtaja Lauri Lylyn mukaan keskitetyn ratkaisun kattavuus edellyttää keskeisten vientialojen mukanaoloa.
– Aivan samoin kuin työnantajat ovat edellyttäneet, että kuljetussektorin ja julkisen sektorin on oltava mukana. Kattavuus tarkastellaan molemmin puolin, Lyly muistuttaa.
Lyly on toiveikas, että ratkaisut vielä löytyvät. Aikaa sovun löytymiseen on vielä jäljellä.
Keskitetyn ratkaisun tarjoaman äärimaltillisen palkkaratkaisun lisäksi Metsäteollisuus haluaa muutoksia työehtosopimuksen laatuasioihin. Niistä tärkeimmät ovat työajan pidentäminen ja joustavoittaminen.
Vaikka varsinaisia neuvotteluja ei ole edes käynnistetty, ”tunnusteluja” käydään Metsäteollisuuden ja Paperiliiton kesken tiiviisti. Forssin mukaan lähes päivittäin.
Vaatimuslista myös hallitukselle
Lokakuun 25. keskusjärjestöt arvioivat paitsi sopimuksen kattavuuden myös hallituksen toimien riittävyyden.
Metsäteollisuudella on pitkä vaatimuslista myös maan hallitukselle. Hallitus on luvannut tukea keskitettyä työmarkkinaratkaisua mm. puolittamalla väylämaksut sekä poistamalla tavaraliikenteen ratavero vuosille 2014 – 2015 rikkidirektiivin kustannusten kompensoimiseksi.
Lisäksi hallitus aikoo madaltaa vuoden vaihteessa voimaan astuvan windfall-veron tuotto-odotuksia.
Metsäteollisuus pitää hallituksen tarjousta riittämättömänä.
Hallituksen tulisi Metsäteollisuuden mielestä ottaa täysimääräisesti käyttöön EU:n päästökauppadirektiivin sallimat valtiontuet. Kuljetuskustannusten helpottamiseksi halutaan myös ottaa käyttöön dieselveron palautusjärjestelmä. Myös raskaan teollisuuden energiaveroleikkuria pitäisi vielä säätää, jotta saavutettaisiin EU:n sallima minimitaso.