Liikenneministeri Merja Kyllönen on tehnyt jälleen kerran hyvää työtä puolustaessaan suomalaisten jokapäiväistä liikkumista ja panostanut perusväylänpitoon. Ensi vuoden talousarvio liikenteen osalta on keväällä sovitun mukainen, ja lisäksi elvytysrahasta kohdistuu iso osa liikennesektorille.
Ennen budjetin vääntämistä liikenne- ja viestintäministeriö ja VR-Yhtymä sopivat kesällä, että VR jatkaa henkilöliikenteen hoitamista kaukojunaliikenteen osalta yksinoikeudella vuoden 2024 loppuun asti.
Ministeri Kyllösen strategia perustuu ministeriön selvityksiin, joiden mukaan rautatiet kannattaa avata vaiheittain.
Sopimuksen myötä VR:llä on nyt velvollisuus näyttää osaamisensa.
Kilpailun avaaminen on iso kokonaisuus ylipäätään, eivätkä kilpailun avaamisen pelisäännöt ole EU-tasollakaan vielä valmiita. Myöskään rataverkko ei nykyisellään tarjoa mahdollisuuksia toimivalle kilpailulle, eli se tulee laittaa ensin kuntoon. Täytyy myös olla selvillä muun muassa siitä, millä säännöillä kukin pääsee rataverkoille ja kuinka ratakapasiteettia jaetaan.
Kilpailu kannattaa aloittaa Helsingin seudun lähiliikenteestä ja siitä saatavat kokemukset analysoida tarkoin, jotta kokemukset saadaan hyödynnettyä, kun kaukoliikenne avataan kilpailulle. Helsingin seudun liikenne (HSL) on kertomansa mukaan varautunut kilpailuun vuoden 2018 alusta lähtien.
Sopimuksen myötä VR:llä on nyt velvollisuus näyttää osaamisensa, parantaa palveluja ja tehdä vaunuinvestointeja. VR onkin parhaillaan hankkimassa uutta veturikalustoa ja matkustajavaunujen uusiminenkin on alkanut. Näissä talvikestävyys on yksi tärkeistä kriteereistä ja täsmällisyys yksi tärkeimmistä tavoitteista.
Uusi kalusto tarjoaa entistä parempaa matkustusmukavuutta kaiken kaikkiaan. Esteetön kulkeminen on otettu huomioon aiempaa paremmin ja ilmastointi uusissa vaunuissa on hyvä. Myös työnteko ja netissä liikkuminen tulee raiteilla olemaan entistä sujuvampaa, kun langatonta verkkoa laajennetaan yhä useampaan junaan.
Monopolisopimuksen myötä palvelutaso pystytään turvaamaan moniksi vuosiksi. Samoin kaukoliikenteen jatkuvuus kannattamattomilla reiteillä, jotka muuten olisivat olleet uhattuina, on nyt turvattu.
Olen tyytyväinen siihen, että kilpailutuksen kanssa ollaan maltilla liikenteessä, sillä vaiheittaisella ja hyvin suunnitellulla siirtymisellä varmistetaan käsillä olevan merkittävän muutoksen onnistuminen. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Kirjoittaja on vasemmistoliiton varapuheenjohtaja ja kansanedustaja.